SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theories of Psychological Counselling in Education - OPNP1Q106A
Title: Teorie psychologického poradenství ve výchově a vzdělávání
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Interchangeability : ON913009
Is pre-requisite for: OPNP1Q109A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.10.2019)
The content of the course is divided into four educational blocks. The first three are the topics of ongoing lectures, the fourth one is set within the framework of seminars: 1. HISTORY OF CONSULTING IN THE WORLD AND US 2 CURRENT ADVISORY SYSTEM IN EDUCATION (in the academic year 2017/18 also with an emphasis on the rules and principles of so-called joint education) 3. THEORY AND GENERAL ASPECTS OF CONSULTING 4. A VIEW OF THEORETICAL APPROACHES IN CONSULTATION The newly introduced self-experience reflective Balint seminar of 4 hours (for 2-3 groups of students).
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (12.09.2020)

Kurz Teorie psychologického poradenství ve výchově a vzdělávání završuje orientování se v systému poradenských teoriích a strategií, s důrazem na pedagogicko-psychologického poradenství v českém školství, seznamuje s historickým vývojem poradenské profese v zahraničí i Československu a seznamuje s aktuálními úkoly poradenského systému v tzv. inkluzivním (společném) vzdělávání. V obecné rovině informuje o individuálním a skupinovém poradenství, analyzuje poradenský proces i etické aspekty poradenské práce. Teorie a strategie poradenských směrů jsou předmětem studia literárních pramenů v seminářích a stávají se též tématem materiálové práce vyžadované ke zkoušce. Součástí předmětu je bálintovský seminář, který reflektivní formou poskytuje vhled a první zkušenost se možnými supervizními přístupy ve školství. 

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (03.10.2020)

Pro distanční výuku bude sloužit kurz v Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10790. Přístupové heslo bude zasláno studentům před první přednáškou. 

Přístupové heslo bude předáno studentům prostřednictvím mailové zprávy. 

První on-line výuka - pátek, 9. 10. 2020, 10.45, platforma Zoom, přístup bude studentům zaslán. 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (12.09.2020)

Literatura - historie 

BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Čs. psychologie, 1991, 35, 1, s. 82 ? 86.

BUBELÍNI, J. Psychológia profesionálného vývinu mládeže. Bratislava: SPN, 1981.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2004.

HANÁK, P. Postavení speciálně pedagogických center v integrovaném systému českého školství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: PedF MU v Brně, katedra speciální pedagogiky, 2004, s. 126-140.

HOŘÁNKOVÁ, V. Poradenství k volbě povolání na úřadech práce. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. Příloha Výchovný poradce. 1998, 16, s. 83?85.

KOŠČO, J. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987.

KOLAŘÍKOVÁ, O. Volba povolání a hledisko rozvoje osobnosti. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 23, 1988,4, s. 291-303.

KOL. Možnosti zařazení předmětu volba povolání do výuky. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. Příloha Výchovný poradce. 1998, 16, s. 80?83.

KOL. Pedagogicko-psychologické poradenství ve školství ČR I. - II. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP a APPŠ. 1997, 12, s.35?55.

KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství.. In Pedagogicko?psychologické poradenství II: Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123-142.

MALÁ, I. Instrukce k vedení skupinového vyšetření. Praha: PPP NVP, 1982.

MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství pro volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1998. 15, s. 32-35.

MERTIN, V. Historie školní a poradenské psychologie ve světe. Výchovné poradenství, č. 20/1999, IPPP ČR, s. 5-20.

SLAVÍKOVÁ, I., HRABAL, V. PPP dnes a zítra očima svých ředitelů a pracovníků. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1995, 5, s. 28-35.

SLAVÍKOVÁ, I., HANÁK, P. Pracovníci, klienti a výkony školských poradenských zařízení. Pedagogicko-psychologické poradenství, Zpravodaj č. 44/2005, IPPP ČR, s. 54-62.

VENDEL, Š. Profesijný vývin žiakov gymnázií. Psychológia a patopsychológia dieťaťa 26, 1991, 3, s. 305-318.

VODĚRKOVÁ, J. Vzdělávací cesta a profesní orientace žáků. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1996, 8, s.26-33.

VÁGNEROVÁ, M. Poradenství pro volbu povolání. In Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001, s. 679 - 693.

ZAPLETALOVÁ, J., VAŇKOVÁ, H. Kariérové poradenství ? přítomnost a budoucnost. Praha : IPPP ČR, 2006.

ZAPLETALOVÁ, J. Pedagogicko-psychologické poradenství. In PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, v tisku.

 

Legislativa

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 112/2006 Sb., č. 158/2006 Sb., č. 161/2006 Sb., č. 165/2006 Sb., č. 179/2006 Sb., č. 342/2006 Sb., č. 624/2006 Sb. a č. 217/2007 Sb.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 179/2006 Sb. a č. 264/2006 Sb.

Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 476/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 563/2004 Sb., zákona č. 383/2005 Sb. a zákona č. 112/2006 Sb.

Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 62/2007 Sb.,

Vyhláška MŠMT č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb.

Vyhláška MŠMT č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb.

Vyhláška MŠMT č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění vyhlášek č. 389/2006 Sb. a č. 226/2007 Sb.

Vyhláška MŠMT č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče

Vyhláška MŠMT č. 492/2005 Sb., o krajských normativech

Vyhláška MŠMT č. 60/2006 Sb., o postupu při zjišťování psychické způsobilosti pedagogických pracovníků školských zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školských zařízení pro preventivně výchovnou péči a o podrobnostech o školení osob žádajících o akreditaci k oprávnění zjišťovat psychickou způsobilost (vyhláška o psychické způsobilosti pedagogických pracovníků)

Vyhláška MŠMT č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních

Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999

Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000-22, Věstník MŠMT sešit 1/2001

Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č. j. 10 194/2002-14, Věstník MŠMT sešit 3/2002

Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnějšímu užívání internetu č. j. 11 691/2004-24, Věstník MŠMT sešit 6/2004

Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2005-2008 (10 844/2005-24)

Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci, sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, č.j. 20 006/2007-51

 

Legislativa pro inkluzivní vzdělávání 

http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-1-9-2017-do-31-8-2018

http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-1

Další informace na http://www.msmt.cz/vzdelavani/spolecne-vzdelavani-1

 

 

Literatura - teorie 

BROWN D.-LENT.W. Handbook of counseling psychology. New York 2000.

HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002.

HRABAL, VL.st. Přehled poradenských teorií a strategií. In HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha : PF UK, 2002.

DRAPELA,J.V.; HRABAL, VL.:Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha: UK, 1995.

DRAPELA, J.V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997.

DRYDEN,W.: Poradenství. Portál: Praha, 2008.

GABURA J.; PRUZJNSKA, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995.

GLADDING, S.T. Counselling a coprehensive profession. New York: 1992.

HLOUŠKOVÁ, L. Co se píše v etických kodexech. In Pedagogicko-psychologické poradenství. Zpravodaj č. 48/2007, IPPP ČR, s. 19-24.

KLÍMOVÁ, M.; HRABAL, V. Kapitoly z výchovného poradenství III. Praha: UK, 1987.

KOŠČO, J.a kol. Teoria a prax poradenskej psychológie. Bratislava: SPN, 1980.

KOŠČO, J. a kol. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1988.

KOHOUTEK,R.: Historie pedagogicko ? psychologického poradenství. CERM, Brno 1999.

KOMÁRKOVÁ, R. a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001.

KOPRIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.

KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997.

LANGOVÁ, M.:Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP, Ústí n.L.2005.

LANGMEIER, J.; BALCAR, K.; ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000.

MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

SLAVÍKOVÁ, I. Jak dál s poradenským systémem ? Zpravodaj Výchovné poradenství, IPPP ČR, 24-25/, 2000, str. 17-20.

PROCHASKA, J.O.; NORCROSS, J.C. Psychoterapeutické systémy ? průřez teoriemi. Praha: Grada Publishing, 1999.

THOMSON, CH.; CRISTIANI, T. Counselling children. New York: Brooks-Cole, 1992.

 

LITERATURA K BÁLINTOVSKÉMU SEMINÁŘI 

Balint, M. (1957) The Doctor, his Patient and the Illness, Pitman, London.2e, 1964; Millenium edition, 2000, Churchill Livingstone, Edinburgh.

 

ELEKTRONICKÁ LITERATURA K ETICKÝM KODEXŮM

Etické normy práce školního psychologa: http://www.fhk.cuni.cz/mares/sp/asp/etikc.doc

Etický kodex mezinárodní asociace školní psychologie (ISPA): http://www.ispaweb.org/ Documents/ethics_fulldoc.html

Etický kodex poradenských pracovníků SPC: http://www.apspc.cz/doc/akt_63.doc

Etický kodex Českomoravské psychologické společnosti: http://cmps.ecn.cz/index.php?page =8&PHPSESSID=3ddddbb97fc8d26c951Etický kodex sociálních pracovníků České republiky: http://sspcr.xf.cz/

Etický kodex Asociace manželských a rodinných poradců ČR: http://www.amrp.cz/

Etický kodex Evropské federace profesionálních psychologických asociací (EFPA): http://www.efpa.be/etics.php

Etický kodex pracovníka linky důvěry a pracoviště linky důvěry: http://www.capld.cz/ show.php?sk=322e54e5c89583

Etické standardy mezinárodní asociace výchovného a profesního poradenství (IAEVG): http://www.iaevg.org/iaevg/nav.cfm?lang=2&menu=1&submenu=2

Literatura k jednotlivým poradenským a psychoterapeutickým směrům: výběr českých překladů a originálů bude konkretizován v projektu materiálové práce.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (12.09.2020)

Forma výuky - přednášky, semináře. 

V průběhu semestru budou metody výuky upřesňovány v návaznosti na epidemiologická preventivní opatření. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (12.10.2017)

Studenti zpracovávají dvě práce:

1) seminární práce ve dvojici či trojici: Zpracování konkrétního teoretického přístupu v poradenství z naší i zahraniční literatury ( viz seznam doporučené literatury):

  • Neopsychoanalytické teorie: A. Adler, K Horneyová aj.
  • Poradenské směry orientované na klienta: C.R. Rogers, logoterapie V. Frankla, E. Lukasová,
  • Tvarové přístupy F. Perls,
  • Behaviorální a kognitivně behaviorální přístupy,
  • Konstruktivismus, systemická terapie, rodinná terapie, narativní terapie
  • Transakční analýza
  • Eriksonovská hypnoterapie
  • Specifické či přístupy u nás: SUR, videotrénink interakcí, sebezkušenostní výcvik pro vedení třídních kolektivů - po dohodě s vyučujícím, svépomocné a podpůrné skupiny).
2) písemná práce - esej Osobní tvorba teorie poradce
 
Atest - ústní zkouška, okruhy ke zkoušce = sylabus kurzu
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (12.09.2020)

1. Úvodní přednáška – nmgr. studium základní informace, informace o stážích, studijní opory pro stáže (moodle). Zadání seminární práce. 

2. Poradenství v systému psychologických disciplín, historie. Poradenství ve výchově a vzdělávání. Profesní poradenství. Poradenství vztahové – partnerské, manželské, rodinné. Vysokoškolské poradenství. Poradenství pro znevýhodnění osoby. 

3. Obecné aspekty poradenství. Cíle a význam poradenské profese. Zásady poradenského přístupu, etapy poradenského procesu. Rizika poradenského procesu. Osobnost poradce, profesní kompetence. Význam poradenského vztahu klient - poradce. 

4-7. Pohled na teoretické přístupy v poradenství. Integrativní a eklektické přístupy. Tvorba „osobní“ teorie poradce. Poradenství a psychoterapie, využívání principů či prvků daných škol či směrů.

- Behaviorální a kognitivně behaviorální přístupy, uplatnitelnost v poradenství.

- Neopsychoanalytické teorie (Ader, Horneyová).

- Nedirektivní přístupy, poradenské směry orientované na klienta (Rogers, Frankl)

- Gestalt

- Systemické poradenství a rodinná terapie v poradenství.

- SUR

- Jiné přístupy (po dohodě s vyučujícím)

8. Etika poradenské práce. Kariérní růst poradenských pracovníků a další vzdělávání, profesní sdružení a asociace. Metodická a odborná podpora, supervize v poradenství. Supervize v poradenství. Bálintovský seminář.

9. Poradenský systém ve školství do roku 1989 - trendy, představitelé, rozvoj poradenských služeb, rozvoj školních poradenských služeb. Poradenství ve výchově a vzdělávání – změny v poradenských službách po roce 1989 - hlavní trendy, odlišnosti oproti minulému období. Stávající poradenský systém. Pracoviště, legislativa.

10. Pedagogicko-psychologická poradna – typ pracoviště, klientela, zřizovatel. Činnosti, pracovníci, klienti, legislativa. 

11. Speciálně pedagogické centrum - typ pracoviště, klientela, zřizovatel. Činnosti, pracovníci, klienti, legislativa. 

12. Školní poradenské pracoviště - vymezení a strategie školního poradenství, pracovníci ŠPP a jejich standardní činnosti, slabé a silné stránky. Profese školního psychologa. Školní poradenství a inkluzivní vzdělávání, podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 

Entry requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.09.2017)

Kurz je zařazen do prvního ročníku navazujícího magisterského studia psychologie, korektvizitou je Pedagogická psychologie II.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html