SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Inspiration for beginning teachers of civics - OPNO4O104C
Title: Inspiromat pro začínající učitele OV a ZSV
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unlimited (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Teacher(s): Mgr. Karel Minařík
Mgr. Petra Slámová
Annotation -
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (24.01.2024)
"Inspiromat for the beginning teacher of civic education is dedicated to reflecting of their needs. The center of the teaching is the search for scenarios to succeed in the adaptation period of a beginning teacher. The teaching of the subject is based on the connection of the school management, teachers and students. Subtopics are based on key questions from the field of the educational process, relationships and climate in the school, classroom and assembly hall, communication between teacher - pupil - legal representative. An integral part is the solution of methodological and didactic questions of teaching social sciences at primary schools. The concept of teaching the subject combines the tools of discussion, training of pedagogical and didactic skills, shadowing the work of the teacher, modeling solutions to examples from practice.
Aim of the course - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (24.01.2024)

Cílem výuky je příprava studentů na roli učitele prostřednictvím reflexe potřeb a hledání scénářů úspěšné adapatace.

Teaching methods - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (01.02.2024)

Předmět bude organizován ve třech setkáních v průběhu semestru

1. setkání 26.2. 13:00 - 15:15 na Pedagogické fakultě UK místnost dle rozvrhu

2. setkání na ZŠ Partyzánská v České Lípě 9:00 - 13:00 termín dle výběru studenta 18.3. nebo 26.3.

3. setkání  22.4. 13:00 - 15:15 nas Pedagogické fakultě UK místnost dle rozvrhu

Syllabus - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (31.01.2024)

1.      26.2. 13:00 - 15:15 Prezenční setkání – Strasti a slasti začínajících učitelů - Praha

Úvodní setkání kurzu je zaměřeno na mapování potřeb začínajících učitelů, krystalizaci témat, která budou analyzována v rámci kurzu. Pozornost bude zaměřena především na:

·         Adaptační proces začínajících učitelů

·         Úskalí výchovně vzdělávacího procesu – cíle výuky, nástrahy klasifikace a její kritéria, adaptace začínajícího učitele do struktury školy, definování potřeb začínajícího učitele

·         Metodická připravenost začínajícího učitele

·         Jak předejít a čelit konfliktům – já jako začínající učitel a mé okolí – rodiče, spolupracovníci, žáci

·         Psychohygiena začínajícího učitele jako prevence předčasného odchodu začínajících učitelů z praxe

·         Sdílení zkušeností – videohospitace jako nástroj (sebe)reflexe

Praktické výstupy ze setkání:

·         Písemný rozbor modelové hodiny (videohospitace)

2.   18.3. nebo 26.3.  9:00 - 13:00 Výjezdní setkání – Setkání s praxí – ZŠ Partyzánská Česká Lípa (V průběhu semestru bude více termínů k výběru)

Druhá část semináře je zaměřena na poznání praxe v prostředí základní školy. Studenti během návštěvy ZŠ Partyzánská absolvují:

·         Náslechy s následnými rozbory ve výuce (volba dle aprobace)

·         Diskusi s týmem začínajících učitelů, kteří jsou součástí ped. sboru na ZŠ Partyzánská

·         Setkání s Metodičkou pedagogického rozvoje

·         Účast na pracovní poradě týmu/ rodičovských schůzkách – stínování

·         Diskusní klub se žáky školy

·         Setkání se zástupci školského poradenského pracoviště – speciální pedagog, školní psycholog,

Podrobný program je závislý na termínu realizace výjezdního setkání

Praktické výstupy ze setkání:

·         SWOT analýza zaměřená na mapování prostředí ZŠ Partyzánská

 

3.     22.4. 13:00 - 15:15  Prezenční setkání – Co jsme přivezli z České Lípy (a poznali v rámci kurzu) - Praha

Závěrečné blokové setkání je zaměřeno na:

·         reflexi výjezdního setkání

·         praktickou ukázku metod používaných ve výuce

·         práce s žákovským kolektivem

·         spolupráce s pedagogy – učící se skupina, sdílení zkušeností,

·         nastavení spolupráce s asistentem pedagoga

Praktické výstupy ze setkání:

·         zásobník metodických aktivit pro práci ve vyučovací hodině

Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (24.01.2024)

Odevzdání praktických výstupů navázaných na jednotlivá setkání:

setkání 1: Písemný rozbor modelové hodiny (videohospitace)

setkání 2: SWOT analýza zaměřená na mapování prostředí ZŠ Partyzánská

setkání 3: Zásobník metodických aktivit pro práci ve vyučovací hodině

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html