Last update: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (12.05.2021)
V rámci předmětu se studenti a studentky seznámí s tím, jak vyučovat právo na středních, případně i základních školách. Společně s vyučujícím kurzu, který sám právo na středních školách vyučuje, budou objevovat a zkoušet metody výuky práva, které se osvědčují v praxi, a společně nad nimi přemýšlet: kdy a jak je použít, jak je upravit, proč vlastně fungují. Sdílet budeme i celou řadu dobrých i špatných zkušeností s tím, na co si (nejen při výuce práva) je dobré dát pozor.
Aim of the course - Czech
Last update: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (31.07.2019)
Absolvent tohoto předmětu bude:
1) znát alespoň 10 metod a 20 konkrétních aktivit pro výuku práva na střední škole;
2) schopen jednotlivé metody a aktivity kriticky vybrat podle toho, v jaké třídě bude učit a co bude cílem jeho hodiny;
3) schopen kriticky reflektovat způsob použití jednotlivých aktivit a metod ve výuce;
4) mít tipy na vhodné materiály, ze kterých může čerpat nápady a případy pro výuku;
5) vědět o možnostech, jak zapojit svoji budoucí třídu či školu, ale také sebe samotného, do projektů, které aktivně propojují svět práva se světem výuky na základních či středních školách;
6) rozumět tomu, proč dává smysl do výuky práva zapojovat různé metody a aktivity.
Descriptors - Czech
Last update: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (12.05.2021)
Předmět bude po studentech vyžadovat cca 66 hodin práce (výuka a příprava na ni, včetně plnění zadaných úkolů, příprava na zápočet).
Literature - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (14.10.2019)
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 978-80-262-0043-7. KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-262-0052-9. PETTY, Geoff. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0367-4. SILBERMAN, Mel. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. URBAN, Michal, Klára KOŘÍNKOVÁ, Lenka POŠÍKOVÁ, Tomáš FRIEDEL a Ondřej HORÁK. Moot court ve výuce práva: praktický průvodce přípravou a organizací simulovaných soudů nejen na středních školách. Praha: Eliška Kosová, MAKE*detail ve spolupráci s Právnickou fakultou Univerzity Karlovy v Praze, 2014. ISBN 978-80-905903-1-1. URBAN, Michal a kol. Moot Court ve výuce práva: praktický průvodce přípravou a organizací simulovaných soudů nejen na středních školách. Praha: Eliška Kosová, MAKE*detail ve spolupráci s Právnickou fakultou Univerzity Karlovy v Praze, 2014. ISBN 978-80-905903-1-1. URBAN, Michal. Efektivní strategie formování právního vědomí středoškolských studentů (případy z praxe). Praha: Leges, 2013. ISBN 978-80-7502-013-0.
Syllabus - Czech
Last update: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (12.05.2021)
Obsah předmětu tvoří témata 1. Úvodní informace o semináři, vstup do didaktiky práva 2. Základní porce právní didaktiky I 3. Základní porce právní didaktiky II 4. Jak učit jednu látku několika různými způsoby? Jaký z nich kdy zvolit? Jak plánovat hodiny? 5. Simulovaná soudní jednání (moot courty) pro studenty 6. Minihodiny – praktický nácvik dovedností I 7. Minihodiny – praktický nácvik dovedností II 8. Návštěva soudního jednání 9. Reflexe návštěvy soudního jednání 10. Právo v ŠVP a RVP 11. Rezervní seminář – téma dle potřeb studentů 12. Závěrečný seminář – shrnutí, zpětná vazba.
Course completion requirements - Czech
Last update: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (12.05.2021)
Aktivní účast na hodinách
Docházka na semináře
Prezentace skupinové práce dle pokynů, které studenti obdrží na začátku výuky předmětu.