SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy and Religious Studies - OPNO4O021A
Title: Filosofie a religionistika
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 40 / 117 (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: http://korekvizita Oborová didaktika 2 (OPNO4O022A)
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.
Co-requisite : OPNO4O022A
Is co-requisite for: OPNO4O022A
Files Comments Added by
download Formulář - Filozofie a religionistika.docx doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
download Sylabus a harmonogram Filosofie a religionistika LS 2023-2024(3).docx doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
download Zdůvodnění podtémat.doc doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (27.01.2024)
The course is devoted to the grasp of religious and philosophical knowledge in pedagogical practice with emphasis on the teaching of the topic of man and society and some cross-cutting topics at grammar school and secondary school according to the valid RVP. By completing this course, the student will deepen his/her knowledge from previous studies and gain the ability to use the relevant knowledge in his/her pedagogical practice. The course focuses on basic philosophical issues and concepts (Western and non-European), issues of religion, multiculturalism, ideologies and problems of contemporary spirituality.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (25.01.2022)

Cílem předmětu je osvojení dovedností a znalostí popsaných v charakteristice předmětu. Prohloubit znalosti z příslušné oblasti sociálních věd a současné filozofie směrem k aplikaci v pedagogické praxi.

 

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (25.01.2022)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

15 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

45 minut

Samostudium literatury (za semestr)

40 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

0 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

10 hodin

               

Plnění předmětu            

Seminární práce

6 hodin

Příprava na zápočet

0 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

12 hodin

Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (24.01.2023)

Povinná literatura:

ELIADE, Mircea; CULIANU, Ioan P. Slovník náboženství. Praha, Český spisovatel, 1993.
KUNZMANN, Peter; BURKARD, Franz-Peter, WIEDMANN, F. Encyklopedický atlas filosofie. Praha: Lidové noviny, 2001. Online
NIDA-RÜMELIN, Julian. Slovník současných filozofů. Praha: Garamond, 2002.
ŠEBEŠOVÁ, Petra (ed.), Proč a jak učit filosofii na středních školách? Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta , 2017.
WEISCHEDEL, Wilhelm. Zadní schodiště filosofie. Olomouc: Votobia, 1995.

 

Doporučená literatura:

AL-ǦĀBIRĪ, Muḥammad ʿĀbid. Kritika arabského rozumu: úvod. Praha: Filosofia, 2018.
ANTALÍK, Dalibor. Jak srovnávat nesrovnatelné: strategie mezináboženské komparace. Praha: OIKOYMENH, 2005.
BADIOU, Alain. Manifest za filosofii a jiné texty. Praha: Herrmann a synové, 2014.
BADIOU, Alain. Svatý Pavel. Zakladatel univerzalismu. Praha: Svoboda Servis, 2010.
BERGER, Peter L. Posvátný baldachýn: základy sociologické teorie náboženství. Brno: Barrister & Principal, 2018.
BONDY, Egon. Indická filosofie. Praha: DharmaGaia, 2021
COWAN, Douglas E., David G. BROMLEY a Zdeněk VOJTÍŠEK. Sekty a nová náboženství. Praha: Grada Publishing, 2013.
CRAIG, Edward. Philosophy. A Very Short Introduction. Oxford & New York, 2002.
ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení I.  Praha: OIKOYMENH, 1995.
ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení II.  Praha: OIKOYMENH, 1996.
ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení III.  Praha: OIKOYMENH, 1997.
FROMM, Erich. Budete jako bohové. Radikální interpretace Starého zákona a jeho tradice. Praha: Lidové noviny, 1993.
FROMM, Erich. Psychoanalýza a náboženství. Praha: Aurora, 2003.
HARRIS, Sam. Spiritualita bez náboženství aneb Probuzení. Praha: Dybbuk, 2017.
HORYNA, Břetislav. Idea Evropy. Pohledy do filosofie dějin. Praha: Argo, 2001.
CHENG, Anne a LOMOVÁ, Olga, ed. Dějiny čínského myšlení. Praha: DharmaGaia, 2006.
JAMES, Ian, Nová francouzská filosofie. Praha: Karolinum, 2022.
KASANDA LUMEMBU, Albert. Současná africká sociální a politická filosofie: trendy, debaty a výzvy. Praha: Filosofia, 2018.
KRATOCHVÍL, Zdeněk. Filosofie mezi mýtem a vědou: od Homéra po Descarta. Praha: Academia, 2009.
KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty islámu. Praha: Vyšehrad, 2015.
MACHOVEC, Milan. Filosofie tváří v tvář zániku. Brno: Zvláštní vydání, 1998.
MACHOVEC, Milan. Smysl lidské existence. Praha: Akropolis, 2002.
MACHOVEC, Milan. Ježíš pro moderního člověka. Praha: Orbis, 1990.
MARTIN, Gottfried. Úvod do všeobecné metafyziky. Praha: Petr Rezek, 1996.
MENDEL, Miloš. Muslimové a jejich svět: o víře, zvyklostech a smýšlení vyznavačů islámu. Praha: Dingir, 2018.
NEŠPOR, Zdeněk R. a LUŽNÝ, Dušan. Sociologie náboženství. Praha: Portál, 2007.
OESTERREICH, Peter L. Podoby veřejného rozumu. Filozofičtí učitelé v prostoru politiky. Praha: Petr Rezek, 2013.
PETŘÍČEK, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie: [11 improvizovaných přednášek]. Praha: Herrmann & synové, 1997.
STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007.
TAYLOR, Charles. Multikulturalismus. Zkoumání politiky uznání. Praha: Filosofia, 2001.
VERNANT, Jean-Pierre. Počátky řeckého myšlení. Praha: OIKOYMENH, 2012.
VOJTÍŠEK, Zdeněk. Nová náboženská hnutí a jak jim porozumět. Praha: Beta Books, 2007.
WALLERSTEIN, Immanuel. Evropský univerzalismus. Rétorika moci. Praha: Slon, 2008.

Další zdroje:
Wild Wild Country. Dokumentární film, USA 2018. Režie Chaplan Way a Maclain Way.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (01.02.2024)

Seminární část: prezentace analýzy obsahu učiva podle tématu hodiny.
Přednášková část: výuka podle tématu hodiny navazující na seminární část.

Studující odevzdává svou práci příslušnému vyučujícímu v termínu stanoveném v harmonogramu.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (20.01.2023)
  1. Základní filosofické otázky: etika, metafyzika (kosmologie a ontologie), epistemologie, politická a sociální filosofie, filosofie mysli a filosofie jazyka
  2. Hlavní směry západního myšlení I: antika a středověk
  3. Hlavní směry západního myšlení II: novověká a moderní filosofie
  4. Současná filosofie (kritická teorie, postmoderní filosofie, postmarxismus)
  5. Neevropské myšlení: indická, čínská, islámská, africká filosofie a postkolonialismus
  6. Co je to náboženství a problém náboženského fundamentalismu: podoby a znaky víry, vztah k teologii, filosofii a vědě, náboženství a moderní nihilismus, možnost teologie po smrti boha
  7. Nová spiritualita: alternativní a populární spiritualita, hnutí New age, komodifikace spirituality a problematika sekt
  8. Idea Evropy, její zdroje a vývoj: antika, křesťanství, osvícenství, univerzalismus a interkulturní dialog
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (01.02.2024)

Atestace: zápočet.

Podmínky k získání atestace:

  1. docházka do výuky (maximálně 3 absence);
  2. dvakrát ve skupině připravit Analýzu obsahu učiva (tj. písemná práce) k danému tématu ZSV či OV (další podmínky viz Metody výuky);

Podoba Analýzy obsahu učiva:

  • na začátku výuky budou vytvořeny seminární skupiny, ve kterých budou studující spolupracovat po celou dobu konání výuky
  • v těchto skupinách připraví textovou podobu Analýzy obsahu učiva k danému tématu ZSV a OV
  • v předem daných termínech budou analýzu prezentovat (minimálně 30 minut) před ostatními studujícími
  • text analýzy musí obsahovat text v rozmezí 4 až 5 normostran (7200 až 9000 znaků včetně mezer) a musí splňovat standardní nároky písemné práce (formální a obsahové)

V Analýze obsahu učiva studující musí zejména:

  • provést a popsat analýzu obsahu učiva
  • vybrat klíčovou odbornou literaturu a vysvětlit, proč bude použita (minimálně 5 textů)

Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset napsat písemnou práci splňující následující podmínky:

  • max. 5 normostran textu – tj. 9000 znaků včetně mezer,
  • korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů,
  • studující při psaní písemné práce musí pracovat minimálně s jednou sociologickou monografií,
  • v práci musí být jasně formulovaná výzkumná otázka (či sada otázek),
  • téma práce je třeba předem osobně konzultovat s vyučujícím předmětu,
  • práce musí být odevzdána nejpozději do konce posledního týdne výuky v semestru s to odesláním na e-mail vyučujícího.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html