SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professional Practice III - Speech Therapy - OPNO1S119A
Title: Oborová praxe III logopedická
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/6, C [HT]
Capacity: unknown / 30 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Co-requisite : OPNO1S117A
Pre-requisite : OPNO1S107A, OPNO1S110A
Is co-requisite for: OPNO1S117A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
The aim of the mandatory professional practice in the Speech and Language Therapy programme is to consolidate students' pedagogical, psychological, and especially professional special education knowledge and didactic skills by verifying them through practical application. The compulsory subjects of professional practice are included in all years of the Master's degree programme in such a way that their focus enables the systematic development of the student's competences in the field of speech therapy. The content of the individual professional practice courses is interrelated with the courses of the profiling foundation, which allows, in accordance with the philosophy of the entire programme, to systematically apply the acquired knowledge and skills in relation to the specifics in the education of individual age groups of clients (early childhood, preschool, school age, adulthood and seniors). Emphasis is placed on the gradual increase of demands on students in practical activities and a close link to the graduate profile. Students' activities are continuously reflected. The Professional Practice Portfolio is used as an evaluation tool for formative assessment. The culmination of the professional practice is the course Coherent Practice, included in the last semester of the study.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (11.09.2023)
Přímá výuka 72 celkem
Přednášky: 0
Cvičení: 72 hodin
Příprava na výuku 20 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu 10 hodin
Příprava na zápočet 18 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. (2011)  Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: MU. ISBN 978-80-210-5497-4.

BENDOVÁ, P. a kol. (2006) Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého . ISBN 80-244-1436-8.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.

SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Předmět Oborová praxe III logopedická vede studenty k praktickému využití znalostí získaných ve studijních předmětech profilujícího základu. Je zaměřen na specifickou problematiku osob v dospělém věku a ve stáří, u nichž se projeví narušení komunikační schopnosti. Praxe probíhá pod supervizí zvoleného pracoviště a garanta oborové praxe. Student se aktivně podílí na logopedické intervenci, Je schopen interpretovat a obhájit zvolené postupy, metody, posloupnost, jenž v praxi aplikoval. Své působení a závěry z praxe prezentuje formou, která je předem stanovena. V rámci logopedické praxe zpracuje a zanese do portfolia charakteristiky klientů, u nichž byla realizována logopedická intervence, stanovené diagnózy, zachytí průběh logopedické intervence. Student prokáže analytický a komparační přístup k různým diagnostickým, poradenským a vzdělávacím činnostem v oblasti intervence poskytované osobám v dospělosti a ve stáří.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Studenti vytvoří Portfolio odborné praxe. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html