SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Historic and Philosophic Contex of the Handicaped Persons State - OPNO1S115A
Title: Historicko-filozofický kontext postavení osob s postižením ve společnosti
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNO1O101A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (11.09.2023)
The subject represents at the level of contemporary knowledge the history of reflection on the relationship of the majority society to people with disadvantages. In particular, it focuses on the incidence, survival and support of people with disabilities. It aims to introduce students to the historical and philosophical context of the world of people with disabilities and their special needs through the ages. The most important Czech and international personalities will be presented in the context of the search for educational methods for people with disabilities. Students will be introduced to current special education literature and the latest research in this area.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

BLAŽEK, B.; OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1.vyd. Praha : Panorama, 1985.

TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti: hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.ISBN 86039-30-7.

TITZL, B. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998.nISBN 80-902518-0-3.

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2016. ISBN 978-80-7290-874-5.

MUŽÁKOVÁ, M. Odlišnost jako dar.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,2019. ISBN 978-80-7603-016-9.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky.Rubrika Objevujeme zapomenuté.Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

Obsah:

1. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk.

2. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice.

3. Vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání, resp. sociální péče.

4. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech.

5. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces.

6. Lidská práva osob se zdravotním postižením

7.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami.

8. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob se smyslovým postižením.

9. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s mentálním postižením

10.Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (11.09.2023)
Písemný test, seminární práce, aktivní přístup v hodinách.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html