SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Speach Therapy II - OPNO1S110A
Title: Logopedie II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 24 / 24 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Ing. Jana Horynová
Teacher(s): doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNO1S104A
Is pre-requisite for: OPNO1S117A, OPNO1S119A, OPNO1S133B, OPNO1S127B, OPNO1S126B
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
The aim of the course is to acquaint students with current theoretical knowledge in the field of communication disability at school age and adolescence on the basis of our and abroad professional sources. Attention is paid to pupils with phonetic-phonological difficulties, specific language impairment at school age, stuttering, cluttering, myofunctional disorders, dysarthria, voice disorders. In the seminars, students will focus on gaining practical experience in the diagnostic process and in the creation of therapeutic procedures. The difficulties related to communication disorders at school age will be reflected.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

 

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Povinná literatura:

LECHTA, V. a kol.Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.

LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7178-961-5.
LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-
643-8.

Doporučená literatura:

DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-
7315-075-1.

KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
Kolektiv autorů. Koktavost v kazuistikách: úspěchy a nezdary terapie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2478-2.

NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
VÍTKOVÁ, M. ed. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přeprac. a rozšíř. vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9

Další aktuální odborné zdroje budou doplňovány a doporučovány v rámci seminářů.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Obsah:

Dopad neuaraovývojových poruch jazyka a řeči  na vzdělávání žáků.

Koktavost (balbuties). Etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostické materiály.

Breptavost(tumultus sermonis). Etiologické faktory, symptomatologie, diagnostika. Diferenciální diagnostika koktavosti a braptavosti.

Terapie koktavosti v kontextu nových vědních poznatků.

Dysartrie a verbální dyspraxie; myofunkční poruchy. Diagnostika a možné terapeutické přístupy u žáků s dysartrií, s verbální dyspraxií.

Poruchy hlasu, etiologie, klasifikace, symptomy. Logopedická intervence v rámci komplexní péče.

Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu zdravotnictví. Poradenství. Legislativa.

Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v období dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu školství. Poradenské služby pro žáky s narušenoukomunikační schopností a jejich rodiče. Legislativa.

Inkluzivní vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Podpůrná opatření v rámci vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.

Course completion requirements -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Active participation in seminars.

Preparation and presentation of assignments.

Continuous test. Oral exam.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html