In the study subject / course Practice 1 with reflection, the main attention is paid to concrete examples from school practice from the teaching of subjects specialized in IT and the use of IT in the teaching of other subjects and in the work of pupils in primary and secondary schools. In the subject, attention is also focused on learning didactic skills in their specialization, on the possibilities of learning and developing different aspects of the pupils' personality, they get to know the school as a whole, its atmosphere, social relations, and the way of management. Students should understand how the above-mentioned areas influence the educational work of the school and its results. Practice includes: • excursions to school facilities or production facilities related to the student's field of study. • interviews with experienced teachers, which support the development of the ability to observe teaching with an emphasis on the work of pupils and the teacher • activities enabling the development of the ability to perform pedagogical-psychological didactic analysis of observed phenomena and didactic situations in teaching • analysis of hospital activities, analysis of observed phenomena and didactic situations in teaching, pedagogical-psychological and didactic analysis • activities enabling the guidance of students to self-concept and self-reflection in relation to the teaching profession
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (07.11.2022)
Oborová praxe probíhá na vybraných základních/středních školách. Studenti a studentky navštěvují vzorové hodiny svých vedoucích (fakultních) učitelů a absolvují vlastní výstupy. Studenti a studentky se učí vytvářet přípravy na hodinu, navrhovat, realizovat, řešit a vyhodnocovat pedagogické situace ve výuce ICT předmětů. Pozornost je věnována především realizační fázi a rovněž reflektivní fázi. Během praxe se zapojují nejen do vyučování, ale i do dalších akcí a programů školy, aby získali zkušenosti s řešením reálných problémů ve školním prostředí a poznali profesi učitele v různých situacích a podmínkách. Studující mají během pedagogické praxe na starosti supervizoři (mentor - fakultní učitel, tutor - oborový didaktik).
V předmětu Oborová praxe 1 náslechová s reflexí je hlavní pozornost věnována konkrétním ukázkám ze školní praxe z výuky předmětů odborného zaměření na IT a využití IT ve výuce ostatních vyučovacích předmětů a v práci žáků na základních a středních školách. V předmětu je zaměřena pozornost i na poznávání didaktických dovedností ve své specializaci, na možnosti poznávání a rozvoje různých stránek osobnosti žáků, seznamují se školou jako celkem, její atmosférou, sociálními vztahy, způsobem řízení. Studenti mají pochopit, jak výše uvedené oblasti ovlivňují výchovně vzdělávací práci školy a její výsledky. Součástí praxe jsou: • exkurze do školských zařízení nebo výrobních zařízení souvisejících se zaměřením studenta. • náslechy u zkušených učitelů, které podporují rozvoj schopnosti pozorovat výuku s akcentem na práci žáků a učitele • aktivity umožňující rozvíjet schopnost provádět pedagogicko-psychologickou didaktickou analýzu pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce • rozbor hospitační činnosti, analýza pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce, pedagogicko-psychologická a didaktická analýza • aktivity umožňující vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (08.09.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
20 minut
Samostudium literatury (za semestr)
2 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
12 hodin
Plnění předmětu
Příprava na zápočet
2 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (08.09.2022)
BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. UK v Praze, Pedagogická fakulta : Praha, 2008. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno : Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998. Sv. 70. JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno : Paido, 2009. JANÍK, T. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí u budoucích učitelů. Brno : Paido, 2009. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN isbn978-80-7367-546-2. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7. MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe [online]. ÚPRP: UK Praha, 2014 [cit. 2018-01-27]. Dostupné z: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-pedagogicka_praxe.pdf
ŠVP a učebnice oborového předmětu pro základní a střední školy.
Pro získání zápočtu je třeba odevzdat níže uvedené vyplněné a potvrzené materiály. Bez jejich odevzdání není možné zápočet udělit!
Minimální počet realizovaných náslechových hodin, popř. ekvivalentních aktivit (přičemž jednou hodinou se myslí 1 výuková jednotka v rozsahu 45 min.) = 12
Dokumenty, prosím, připojte jako řešení tohoto úkolu v libovolném vhodném formátu, který umožní garantovi praxe jejich prostudování a efektivní vyhodnocení. Preferovaná je libovolná vhodná elektronická varianta dokumentů ve standardních dokumentových a obrázkových formátech pro lokální uložení (doc/docx/odt/pdf; jpg/png/gif), nebo v podobě cloudového sdíleného souboru (skrze aplikace Google nebo Office 365/One Drive či přes hypertextový odkaz).
Termín odevzdání: 8.1.2023, 23:59 hod.
K zápočtu je třeba odevzdat:
a) Evidence docházky - vyplňuje studující v průběhu nebo po skončení praxe a potvrzuje studujícímu fakultní učitel nebo zástupce školy, na které je konána praxe
b) Potvrzení praxe - vyplňuje v průběhu nebo po skončení praxe a potvrzuje studujícímu fakultní učitel nebo zástupce školy, na které je konána praxe - jde o variantní dokument, který není třeba odevzdávat, je-li dodán dokument a) Evidence docházky
c) Pozorovací/hospitační arch - vyplňuje studující v průběhu praxe - povinně je třeba odevzdat hospitační archy z minimálně 1/2 realizovaných náslechových hodin popř. ekvivalentních aktivit, tj. 6 hospitačních archů - možno použít formulář Střediska pedagogické praxe nebo připojený xlsx soubor nebo vlastní dokument (vč. "ručně psaného")
d) Potvrzení o absolvování on-line kurzu Proškolení studentů před pedagogickými praxemi v LMS Moodle - generuje se přímo v Moodle kurzu
+) Elektronický formulář "Oborová praxe 1 náslechová s reflexí ZS 2022/23 - podrobnosti praxe" - Po výběru školy a sjednání praxe na dané škole nahlašte, prosím, co možná nejdříve garantovi praxe detaily Vaší praxe, a to prostřednictvím on-line formuláře dostupného v tomto kurzu GC v úkolu nazvaném "Nahlášení detailů praxe".
Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (07.11.2022)
Odkaz na studijní opory:
Google Classroom kurz s názvem "Oborová praxe 1 náslechová s reflexí ZS 2022/2023" (https://classroom.google.com/c/NTUyMDk3Njk1OTUx?cjc=hartqu4)
Údaje potřebné pro vstup do kurzu budou zde v SIS k dispozici do 1. týdne semestru, vyučující je sdělí studujícím na prvním výukovém setkání a v případě potřeby je možné je získat při osobní konzultaci na PedF UK v konzultačních hodinách vyučujícího nebo o ně mohou řádně do kurzu zapsaní studenti požádat vyučujícího e-mailem.