SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Solo singing II - OPNH4H105C
Title: Sólový zpěv II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
PaedDr. Alena Tichá, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (05.10.2020)
Předmět je primárně určen pro studenty, kteří případně již před vstupem na zdejší fakultu absolvovali pěvecké školení. Předpokládá se jejich hlubší zájem o teoretická a didaktická východiska výuky zpěvu a o pěveckou literaturu. Požadavkem je schopnost vystupovat veřejně, zejména reprezentovat školu v interpretačních soutěžích a koncertních vystoupeních. Obsah. Individuálními studijními úkoly a plány se rozvíjejí pěvecko-technické dovednosti a možnosti stylové interpretace skladeb různých historických období i současnosti. S tím je spojen kritický rozbor uměleckého výkonu a účast v porotách dětských pěveckých soutěží. Tito studenti pak mohou volit témata diplomových prací v předmětu Hlasová výchova, zaměřená didakticky, odborně a umělecky. The course is primarily intended for students who may have completed singing training before entering the local faculty. Their deeper interest in the theoretical and didactic basis of teaching singing and in singing literature is assumed. The requirement is the ability to perform in public, especially to represent the school in interpretation competitions and concert performances. Content. Individual study tasks and plans develop singing-technical skills and the possibility of stylistic interpretation of compositions from various historical periods and the present. This is connected with a critical analysis of artistic performance and participation in the juries of children's singing competitions. These students can then choose the topics of diploma theses in the subject Voice Education, focused didactically, professionally and artistically.
Literature - Czech
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (05.10.2020)

MARTINSENOVÁ, F. Vědomé zpívání. Základy studia zpěvu. Praha : HAMU, SPN, 1989.
SOUKUP, J. Hlas, zpěv, pěvecké umění. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955.
HOSTOMSKÁ, A. Opera : Průvodce operní tvorbou. Praha : NS Svoboda, 1999. ISBN 80-2005-0578-4.
LOHMAN, P. Chyby hlasové techniky a jejich náprava. Praha : Editio Supraphon, 1968
BUNCH, M. Dynamics in the Singing Voice. Wien, New York : Springer Verlag, 1993. ISBN 3-211- 82985-7.
KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Editio Supraphon, 1989.

 

Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York : Oxford University Press, 2020.  ISBN 9780190920449.

Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786.

Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html