SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic Principles of Music-Movement Education - OPNH2H103A
Title: Didaktické principy hudebně pohybové výchovy
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Annotation -
Last update: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (28.10.2019)
The course focuses on musical movement activities and their usage during teaching. In addition, understanding of C. Orff's methodology and the practical use of Orff tools is covered. Based on model teaching, students prepare their own outputs, which are subsequently performed and reflected in the lessons. Creative approach, active involvement and usability in future practice are emphasized throughout the course.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (13.10.2020)

DISTANČNÍ VÝUKA probíhá pro studenty kurzu na platformě GoogleClassroom

https://classroom.google.com/c/MTkzMjkyOTI2OTM2?cjc=62ziiom

(obsah předěmtu, který nelze dostanční formou předat, bude kompenzován blokovou výukou, jakmile to podmínky dovolí)

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Alena Tichá, Ph.D. (02.01.2019)

ZÁKLADNÍ ČESKÁ LITERATURA:

BLAŽEKOVÁ, M. Orffov Schulwerk. Principy a adptácia. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre Pedagogická fakulta, 2011.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III.  Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny.Praha : Muzikservis, 1996.

JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005.

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha : Portál, 2010.

VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Comenium musicum.  Praha : Editio Supraphon, 1987.

 

ROZŠIŘUJÍCÍ ZAHRANIČNÍ LITERATURA:

JUNGMAIR, U. E. Das Elementare. ZurMusik- undBewegungserziehungimSinne Carl Orffs. [Elementare. K hudební a pohybové výchově v duchu Carla Orffa.] Mainz : Schott, 2003.

KEETMAN, G. Elementaria. ErsterUmgangmit dem Orff – Schulwerk. [Elementaria. První setkání s OrffovýmSchulwerkem.]Stuttgart : ErnstKlett, 1970.  

KELLER, W., REUSCH, F. Orff Schulwerk. Einführung in "Musik für Kinder". Grundlagen und Ziele des Orff-Schulwerks. [Orffův Schulwerk. Úvod k "Hudbě pro děti". Základy a cíle Orffova Schulwerku] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1954. 

KUGLER, M. (Vyd.) Elementarer Tanz - Elementare Musik. Die Günther-Schule München 1924 bis 1944. [Elementární tanec - elementární hudba. Günther-Schule München 1924 do 1944.]  Mainz : Schott Musik International, 2002. 

KUGLER, M. Die Methode Jaques-Dalcroze und das Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Bewegungsorientierte Konzeption der Musikpädagogik. [Metoda Jaques-Dalcroze a Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Pohybově zaměřené koncepce hudební pedagogiky]  Frankfurt am Main : Peter Lang, 2000. 

ORFF, C. Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Rhythmisch-melodische Übung. [Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Rytmicko-melodické cvičení.] Mainz : B.Schott's Söhne, 1933. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder I. Im Fünftonraum. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti I. V pětitónovém prostoru.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1950.

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder II. Dur: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti II. Dur: Bordun - stupně.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1951. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder III. Dur: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti III. Dur: Dominanty.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1953.

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder IV.Moll: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti IV. Moll: Bordun - stupně.] Mainz  : B. Schott´s Söhne, 1953. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder V.Moll: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti V. Moll: Dominanty.] Mainz  : B. Schott´s Söhne, 1954.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Alena Tichá, Ph.D. (02.01.2019)

Požadavky k zápočtu:

·         Aktivní účast na semináři (docházka 80%)

·         Aktivní řešení zadávaných problémových úloh z probíraných oblastí (např. hra partitur, zápis a reprodukce rytmických struktur, tvorba a zápis elementárních choreografií a hudebních doprovodů)

·         Praktické provedení modelového výstupu v kontextu vyučovací hodiny. Výstup musí obsahovat píseň, kterou je student schopen samostatně zazpívat a zahrát na hudební nástroj.

·         Teoreticko - praktický test (úspěšnost 73%)

 

Kritéria pro hodnocení výstupu jako nedostatečného:

výstup je prostředkem k učení, nikoliv k přímému hodnocení studenta, přesto je vyžadována určitá úroveň. V případě nedostatečného výstupu je dle časových možností studentovi umožněna oprava. Nedostatečný výstup však může být důvodem k neudělení zápočtu.

  • nepřipravenost výstupu
  • nedodržení probrané látky (např. metodiky nácviků)
  • student není schopen zazpívat píseň či ji jinak reprodukovat melodii (píseň buď složitá lidová či odpovídající dětská umělá)
  • Popisný pohyb namísto elementárního tance či pohybové kompozice
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html