SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Music Education for the Primary Schools I - OPNH2H101A
Title: Didaktika hudební výchovy pro ZŠ I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNH4H012A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Is pre-requisite for: OPNH2H107A, OPNH2H106A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (05.11.2019)
This is an integrative subject, in which students use and improve their skills and knowledge, which they gained in particular didactics during their learning. The operating principle of the subject Music is accented. All outputs are focused on practical realization in school practice with the usage of the newest trends and knowledge, including joining current media.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (24.09.2018)

Cílem předmětu je seznámení studentů s principy práce v předmětu hudební výchova na ZŠ. Studenti si prakticky osvojí konkrétní metodické postupy realizace ve všech oblastech hudebně výchovných činností (vokálních, receptivních, instrumentálních a hudebně pohybových) s využitím současných možností instrumentáře a dostupných médií.  Důraz je kladen na realizaci v praxi, postupy jsou praxí ověřeny – je ovšem vytvářen dostatečný prostor pro rozvíjení pedagogické kreativity studentů. Metodické postupy a didaktické situace plně respektujípsychologické a sociální předpoklady hudební výchovy na 2. stupni ZŠ nebo v příslušných ročnících víceletých gymnázií.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Karolína Řepová (29.01.2021)

Po dobu distančního vzdělávání probíhá výuka na platformě GoogleClassroom.

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (06.10.2020)

Herden, Jarolav. My pozor dáme a nejen posloucháme. Sciencia Praha, 1997

Herden, Jaroslav - Prchal Jan. Úpravy pro školní soubory. Univerzita Karlova Praha, 2001

Herden, Jaroslav. Hudba pro děti. Univerzita Karlova Praha, 1992

Herden, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme – metodika. Sciencia Praha, 1998

Herden, Jaroslav. Úprava lidových písní pro školní sbory. Univerzita Karlova Praha, 2007

Holubec ,Jiří - Prchal, Jan. Nebojte se klasiky. Bärenreiter Praha, 2007

Holubec, Jiří - Prchal, Jan. Populární hudba ve škole – zpíváme a hrajeme. Muzikservis Praha, 1999

Hurník, Ilja - Eben, Petr. Česká Orffova škola, díl I. Začátky. Supraphon Praha. 1962.

Hurník, Ilja. Umění poslouchat hudbu. Supraphon – 1972, 2004 (ttps://www.supraphonline.cz/album/3385-hurnik-umeni-poslouchat-hudbu)

Hurník, Lukáš. Tajemství hudby – Odtajněno! Grada Praha, 2000

Jurkovič, Pavel. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis Praha, 1998

Jurkovič, Pavel. Živá hudba minulosti. Muzikservis Praha, 1999

Prchal, Jan. Populární hudba ve škole. Reneta Music, Liberec 2007.

Prchal, Jan. Slyšte, slyšte, poslouchejte. Reneta Music, Liberec 2007

Sedlák, František a kol. Didaktika HV 2. SPN Praha, 1984.

Synek, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. Univerzita Palackého Olomouci 2004.

Synek, Jaromír. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy I. Univerzita Palackého Olomouc, 2004.

Váňová, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro I. stupeň. 1. díl. Práce s písní. Pedagogická fakulta Praha 2020.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (06.10.2020)

Aktivní účast na seminářích.

Plnění dílčích úkolů z jednotlivých seminářů.

Na závěr zimního semestru je zařazen teoreticko-praktický test.

Vypracování (+realizace) vlastní přípravy na hodinu, v níž budou aplikovány dosud získané poznatky a dovednosti.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (24.09.2018)

Osobnost učitele HV a předpoklady pro úspěšně a efektivně vedenou výuku

HV a její místo v současné koncepci (HV a její nezastupitelné místo ve školním vzdělávacím programu - ŠVP), Standardy pro HV

HV na2. st. ZŠ a její složky – činnostní pojetí předmětu (pěvecké, instrumentální, pohybové a receptivní)

Organizace výuky HV, (vybavení odborné pracovny, příprava modelových situací s akcentem na činnostní pojetí předmětu)

Stavba hodiny a její příprava

Využití hudebních nástrojů ve výuce s akcentem na snadno ovladatelné nástroje, současné trendy, propojení s ostatními činnostmi

Využití současných médií pro přípravu učitele i přímou realizaci ve výuce (audiovizuální technika, prezentace, práce s notačním programem, práce se střihovým software, využití internetu…)

Hudebně didaktické hry a kvízy, problematika hodnocení a klasifikace

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html