SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continous Practice at Elementary School with Reflection - OPNF4F023A
Title: Souvislá praxe na ZŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 45 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (25.01.2024)
The course allows students to practically test their ability to apply theoretical knowledge and practical skills in teaching at basic school or the corresponding levels of gymnazium. The student will encounter a real educational process in which he/she will develop linguistic resources and speech/communication skills at the appropriate language level. During the training, the student performs all activities related to teaching and other duties of a teacher. In this way he/she develops not only his/her ability to manage the educational process, but also his/her reflection, (self-)evaluation and administrative skills. The student consults his/her activities with the head teacher at the school and with the subject didactician. The practice is evaluated by a detailed and comprehensive reflection with the other students, the subject didactician and other experts in the field. The course is linked to the course Didactics of the French Language II.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 75 minut (příprava na výuku je individuální)
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin (hledání odpovědí na praktické problémy v teoretické literatuře kurzu Didaktika fr. jazyka II)
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin (učebnice, pracovní sešity, metodické příručky)
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin (zpracování portfolia, reflexe)
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

TOMKOVÁ A.; SPILKOVÁ V.; PÍŠOVÁ M.; MAZÁČOVÁ N.; KRČMÁŘOVÁ T.; KOSTKOVÁ K.; KARGEROVÁ J. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

PESCHEUX M. Analyse de pratique enseignante en FLE/S. Paris: L´Harmattan, 2007.

TELLIER M.; CADET L. (dir.) Le corps et la voix de l’enseignant : théorie et pratique. Paris: Maison des Langues, 2014.

ALEXANDRE D. Les méthodes qui font réussir les élèves. Paris: ESF éditeur, 2011.

PERETTI A. de; MULLER F. Mille et une propositions pédagogiques. Paris: ESF éditeur, 2008.

DUVILLARD J. Ces gestes qui parlent. Paris: ESF éditeur, 2016.

PERRENOUD P. Métier d’élève et le sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux: ESF éditeur, 1994.

LITTLE D.; DAM L.; LEGENHAUSEN L. Language Learner Autonomy: Theory, Practice and Research. Bristol: Multilingual Matters, 2017.

NORTH B. (coll.) Language Course Planning. Oxford: Oxford University Press, 2018.

BLANCHET P.; CHARDENET P. (dir.) Guide pour la recherche en didactique des langues et des cultures. Paris: Éditions des archives contemporaines, 2011.

MŠMT - Kompetenční rámec absolventa učitelství, 2023.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (25.01.2024)

Vypracování portfolia podle požadavků vedoucího praxe. Portfolio lze po doplnění předložit znovu (jeden opravný pokus).

Splnění požadavků podle směrnice pro ped. praxe.

Aktivní účast na reflexi během semestru.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html