SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of French language I - OPNF4F012A
Title: Didaktika francouzského jazyka I
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 15 / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
doc. Jana Bírová, Ph.D.
Teacher(s): doc. Jana Bírová, Ph.D.
prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2023)
The aim of the course is to provide students with the specific knowledge and skills needed to work with language components and language skills in teaching French as an (additional) foreign language. The student will learn to identify the key characteristics of the different areas of language teaching, plan their involvement in the teaching process with mutual connections and continuity, and evaluate them. They will also understand the relationship between language teaching and plurilingualism, interculturality and native language and be able to incorporate this into their teaching. They will be able to test their theoretical knowledge in practice through the follow-up course Theory and Observation. The course also includes a return to topics from didactic subjects in the Bachelor's curriculum in the form of self-study – language skills (speaking, interaction, mediation, writing, listening, reading) and language components (grammar, lexis, spelling and orthography, pronunciation) in mutual connection and in the context of communication-oriented teaching; explicit and implicit teaching of language components; metalanguage, the use of native language in foreign language teaching; plurilingualism and interculturality (introduction); integration of ICT in teaching; assessment.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2023)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15 minut (reaktivace základních konceptů z přednášky)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 45 minut (vypraconání prakticky orientovaného úkolu, nejčastěji analýza dokumentu/učebnice/aktivity a sdílení se spolužáky)
Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin (četba základní teoretické literatury ve vztahu k základním konceptům kurzu - plurilingivismus, interkulturalita, mediace, ICT, akční přístup atd.)
Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin (příprava na projekt, analýza výukových situací a dokumentů)
Plnění průběžných úkolů a seminární práce (za semestr): 10 + 10 hodin (finalizace rozpracovaných úkolů ze seminární části (viz "příprava na cvičení") do portfolia; zpracování, reflexe a (auto)evaluace projektu/ů, prezentace) 
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (03.10.2023)

DEFAYS, M. (ed.) Le FLE en questions. Bruxelles: Mardaga, 2020.

BERTOCCHINI P.; COSTANZO E. Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2e édition)

CUQ J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ J.-P.; GRUCA I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

PICCARDO E.; GERMAIN-RUTHERFORD A.; LAWRENCE G. The Routledge Handbook of Plurilingual Language Education. New York: Taylor Francis, 2021.

DAILL E.; STIRMAN M. Écrit et gestion du tableau. Paris: Hachette FLE, 2015.

DAILL E.; STIRMAN M. Oral et gestion du tableau. Paris: Hachette FLE, 2017.

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001.

HENDRICH J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

PUREN C. (coll.) Se former en didactique des langues. Paris: Ellipses, 1998.

GUICHON N. Vers l’intégration des TIC dans l'enseignement des langues. Paris: Didier, 2012.

ZARATE G.; LÉVY D.; KRAMSCH K. (dir.) Précis du plurilinguisme et du pluriculturalisme. Paris: EAC, 2008.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2023)

Přednáška a seminář 1:  základní pojmy výuky FLE ve 21. století v čekém kontextu (interkulturalita, plurilingvismus, mediace)

Přednáška a seminář 2: hlavní aktéři a koncepční dokumenty cizojazyčné výuky (FLE)

Přednáška a seminář 3: přehled výukových metod, historie výuky FLE

Přednáška a seminář 4:  Akční přístup ve výuce na ZŠ (analýza učebnic a didaktických materiálů)

Přednáška a seminář 5: Akční přístup ve výuce na SŠ (analýza učebnic a didaktických materiálů)

Přednáška a seminář 6: Aktivitzační metody a herní prvky ve výuce

Přednáška a seminář 7: nástroje ICT a výuka jazyků I., AI pro učitele jazyků

Přednáška a seminář 8: nástroje ICT a výuka jazyků II., AI pro učitele jazyků

Přednáška a seminář 9: Výuka jazykových prostředků a jejich hodnocení v akčně orientované výuce I. (úvod, dále rozřířeno v kurzu didaktiky II)

Přednáška a sSeminář 10: Výuka jazykových prostředků a jejich hodnocení v akčně orientované výuce II. (úvod, dále rozřířeno v kurzu didaktiky II)

Přednáška a seminář 11: Výuka řečových dovedností a jejich hodnocení v akčně orientované výuce I.  (úvod, dále rozřířeno v kurzu didaktiky III)

Přednáška a seminář 12: Výuka řečových dovedností a jejich hodnocení v akčně orientované výuce II. (úvod, dále rozřířeno v kurzu didaktiky III)

Závěrečné evaluační setkání (4 hodiny on-line) 

Course completion requirements
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2023)

Aktivní účast na přednáškové i seminární části kurzu.
Plnění zadaných úkolů v plném rozsahu.
Zpracování a prezentace projektu reflektujícího teoretickou část.
Vědomostní test (min 70% úspěšnost)

Maximálně jeden opravný termín.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html