SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of French IV - OPNF2F113A
Title: Didaktika FJ IV
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)
The aim of the course is to deepen knowledge and practical skills in relation to subjects Didactics II and III. Particular attention is given to current issues related to teaching and intrapersonal skills of future language teachers (self-assessment, reflection, ability to adapt to different public, etc.). The basic working method of the course is practical skills training in the form of realization of learning situations and their reflection.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (19.01.2022)
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)

Základní literatura:

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International.

Řada „Didactique des langues  étrangères“. Paris: Cle International.

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

DEFAYS, J.-M. Enseigner le français langue étrangère et seconde. Mardaga, 2018.

 

Doporučená literatura:

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001.

 (coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

 BENEŠ, E. (a kol.) Metodika cizích jazyků. Praha: SPN, 1970.

 COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014.

 CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

 Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001.

 HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

 TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006.

 VANTHIER, H. : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International, 2009.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (19.01.2022)

Příprava a realizace výukových aktivit a jejich reflexe (auto- i párová evaluace).

Ústní část na seminářích i na formation - zpracování seminární práce na jedno teoretické téma výuky FLE ve vztahu k praxi výuky na českých školách (např. formou analýza učebnice).

Aktivní účast v kurzu (max. 2 absence).

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (19.01.2022)

1. - 4. týden: informace o cílech kurzu, plánování výstupů, opakování základních konceptů výuky FLE (jaz. prostředky, řečové dovednosti) + prezentace výukových jednotek a jejich reflexe (jaz. prostředky, řečové dovednosti, hra, civilisation, evaluace, motivace, interdisciplinarita, diferenciace)

5. - 6. týden: formation "Approche actionnelle en 2021" (hybridní forma)

7. - 10. týden: prezentace výukových jednotek a jejich reflexe (jaz. prostředky, řečové dovednosti, hra, civilisation, evaluace, motivace, interdisciplinarita, diferenciace) + závěrečná reflexe a evaluace kurzu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html