SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics III - reflective teaching practice - OPNF2F109A
Title: Didaktika FJ III – reflexe praxe
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2021)
The aim of this subject is the development of the didactic transformation of the educational content of the French subject with regard to the individual and age specificities of the pupils, as well as the interconnection and application of the knowledge from the previous pedagogical practice to the secondary school level. The continuity with the subject Didactics II is provided. The topics are, in particular, communication skills and language skills and their evaluation, reflective competencies (observation and analysis of classes, video analysis). We also work on the development of strategic competencies, both for pupils and teachers. An important part of the teaching is the reflection of specific didactic situations from the practice of students during their practice in schools and as a new part the inclusion of IT tools in the preparation of the teacher of the language (use of tablets, LearningApps, Socrative, NearPod, etc.) in the cross-curricular context.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2021)

Základní literatura:

ROBERT J.-P., ROSEN E., REINHART C. Faire classe en FLE. Paris: Hachette FLE, 2011.

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014.

CORDINA, D., ODDOU, M. Pratiques et projets numériques en classe de FLE. Paris: CLE International, 2018.

 

Doporučená literatura:

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer.

Conseil de l’Europe, 2001.

(coll.) CADRE EUROPÉEN COMMUN DE RÉFÉRENCE POUR LES LANGUES : APPRENDRE, ENSEIGNER, ÉVALUER VOLUME COMPLÉMENTAIRE AVEC DE NOUVEAUX DESCRIPTEURS, Conseil de l´Europe, 2018.

(coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001.

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier, 2003.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016. 

Řada „Didactique des langues  étrangères“. Paris: Cle International.

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (28.11.2021)

Aktivní účast na  výuce (max. 2 absence).

1) Ústní reflexe didaktických situací (na základě videonahrávky či dalšího podkladu) ve spojitosti s teoretickými tématy kurzu. 

2) Vytvoření portfolia výukových materiálů ve vztahu k praxím (komparativní přístup ZŠ/SŠ nebo prezenční/distanční výuka, analýza aktivit).

Max. dva opravné pokusy.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (30.08.2021)

1. období - před souvislou oborovou praxí:

Týden 1 - Řečové dovednosti vs. jazykové prostředy, SERRJ 2018, další dovednosti (mediace, strategie atd.) v jazykové výuce, analýza výukových materiálů

Týden 2 - Řečové dovednosti čtení a psaní (compréhension et production écrite), analýza výukových materiálů

Týden 3 - Řečové dovednosti mluvení, interakce a poslech (compréhension, production et interaction orales), analýza výukových materiálů

Týden 4 - Specifika výuky jazyka na SŠ (vyšší jazyková úroveň, zdroje, evaluace, učebnice), analýza výukových materiálů

 

2. období - po praxích 

Týden 9 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje jazykových prostředků a jejich evaluace 

Týden 10 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje řečových dovedností a jejich evaluace (část 1)

Týden 11 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje řečových dovedností a jejich evaluace (část 2)

Týden 12 - Analýza videovýstupů z hlediska použití ICT, herních prvků. Komparace ZŠ/SŠ.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html