SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics II - reflective teaching practice - OPNF2F106A
Title: Didaktika FJ II – reflexe praxe
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz (1).jpg Kateřina Esserová, DiS.
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)
The aim of the course is to develop the didactic skill of transformation of the educational content in relation to the individual and age specific characteristics of the pupils. The topic is mainly speech skills and language skills and their evaluation, but also the ability to reflect (observation and analysis of the classes, work with video). We centre on the development of strategic competencies, both for pupils and teachers. An important part of the teaching is the reflection of concrete didactic situations from the practice of students at the lower grades secondary schools. ICT is used to produce pedagogical material and reflect the trainee stay in schools.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)

Základní literatura:

COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014.

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

VANTHIER, H. L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International, 2009.

DEFAYS, J.-M. Enseigner le fraçais langue étrangère et seconde. MARDAGA, 2018.

 

Základní literatura k videoreflexím:

Daill, E., Stirman, M., Écrit et gestion du tableau. Hachette FLE, 2015.

Daill, E., Stirman, M., Oral et gestion du tableau. Hachette FLE, 2017.

MOOC "Moi, prof de FLE", Université de Liege, 2018.

 

Doplňková literatura:

BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E.: Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2008.

(coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (19.04.2021)

1. cyklus - před praxemi (3. týdny)

Evaluace a plánování hodin, evaluační portfolio a nástroje rozvoje dovedností začínajícího učitele
Práce s učebnicí a dalšími materiály
Řečové dovedností vs. Jazykové prostředky v komunikativně orientované výuce

2. cyklus (5 týdnů)

Gramatika v komunikativně orientované výuce (akční přístup)
Rozvoj slovní zásoby
Výslovnost a pravopis
Evaluace a autoevaluace jazykových prostředků
Hra ve výuce FLE

(2. cyklus je založen na teoretických exkurzech, práci se základní literaturou a rozboru reálných situací z výuky)

 

V kurzu bude implementovaná metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

 logolink:

https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)

Active participation in seminars (max. 2 absences)

analysis of a video, creating a ICT based pedagogical unit (language skills)

analysis of selected didactic situations based on the portfolio from the teaching practice

It is possible to re-submit the required materials only once.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html