SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics I - theory and observation - OPNF2F102A
Title: Didaktika FJ I – náslechová praxe
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (04.09.2020)
The aim of the subject is to provide students with a transition from general didactics to foreign language teaching and another foreign language. The intention is to introduce the theoretical knowledge of didactics as a starting point for the teacher's practice as well as to clarify the feedback of the language teaching practice through theoretical reflection. Students are acquainted with basic didactic questions, which are based on the relational triangle teacher-pupil-curriculum. Further, the course is devoted to the history and present of the approaches to the teaching of foreign language (French) and its teaching. The general knowledge is then concretized when working with authentic didactic materials and basic conceptual documents. The course also deals with evaluation issues. Part of the course is a demonstration of real situations from FLE teaching conducted and novice teachers (videos made in 2019). Students will get acquainted with a basic repertoire of (authentic) materials used in teaching and realize their potential for their own learning in follow-up courses. IT Tools wil be used to work and evaluation (tablets, phones, headphones).
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (04.09.2020)

Základní povinná literatura:

TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006.

BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E.  Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018 (2e edition).

(NOVÉ) DEFAYS, J.-M., Enseigner le français le étrangère et seconde. Bruxelles: Mardaga, 2019.

 

Základní literatura k práci v semináři (Analyse VIDEO):

DAILL, E., STIRMAN, M., Écrit et gestion du tableau. Paris: Hachette FLE, 2015

DAILL, E., STIRMAN, M., Oral et gestion du tableau. Paris: Hachette FLE, 2017

 

Doplňková literatura/základní dikumenty:

(NOVÉ) DOMINÉ, G., Les TICE en classe, mode d'emploi. Paris: ESF Editeur, 2017. 

(NOVÉ) ROUSSEL, S., GAONAC'H, D., L'apprentissage des langues. Paris: Retz, 2017. 

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International.

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001.

(coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

 

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.01.2021)

Aktivní účast na výuce a v seminární části kurzu v on-line formě, max. 3 absence za semestr. Zpracování úkolů zadaných vyučujícím během semestru včetně práce s IT nástroji. On-line test základních znalostí z oblasti úvodu do didaktiky FLE (min. 70% úspěšnost). Ústní pohovor v návaznosti na vykonaném testu, reflexe zpracovaných úkolů. 

Max. 3 pokusy na test i ústní část

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (13.09.2020)

Týden 1 a 2: Didaktika FLE a její definice, kontext výuky FLE, základní pojmy (apprentissage, acquisition, FLE, FLM, FLS aj.). Videoanalýza části hodiny. Výukový ICT nástroj – learnignapps.org (1)

Týden 3 a 4: Učitel francouzského jazyka (kompetence, strategie, role, přístupy). Videoanalýza části hodiny. Výukový nástroj – tištěné médium.

Týden 5: Jazyková třída, pedagogický prostor v kontextu výuky FLE. Analýza reálných tříd (foto). Výukový ICT nástroj – padlet.com

Týden 6 a 7: Žák, student v kontextu výuky FLE (učební styly a strategie, specifika jednotlivých stupňů). Videoanalýza části hodiny. Výukový ICT nástroj – kahoot.com, quizlet.com

Týden 8 a 9: Historie a současnost metod a metodologických směrů. Výukový nástroj – vizuální podklady (plakáty, obrázky).

Týden 10: Zdroje výuky FLE, učebnice. Analýza současných setů učebnic. Výukový ICT nástroj – learnignapps.org (2)

Týden 11 a 12: Evaluace a SERRJ. Výukový ICT nástroj – socrative.com

Týden 13: Záverečné shrnutí, (auto)evaluace, výhled na další semestry, informace o praxích

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html