SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Chemistry Didactics I - OPNE4E022A
Title: Speciální didaktika chemie I
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 16 / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)
Pojetí speciální didaktiky chemie jako specifika výuky chemie na ZŠ a SŠ, systém učiva a jeho rozvržení. Role pozorování a pokusu v chemii se zaměřením na obecnou a anorganickou chemii. Didaktická transformace témat: směsi a čisté látky, roztoky, částicové složení látek, atomy, molekuly, ionty, chemická vazba a vazebná energie, periodická soustava, chemická symbolika, dvouprvkové sloučeniny a jejich názvosloví, vodík, kyslík a další vybrané prvky periodického systému, voda, iontový součin vody, hodnota pH, kyseliny, hydroxidy, soli, podvojné soli, hydráty, chemické výpočty, redoxní reakce, změny energie při chemických reakcích, paliva.
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

PACHMANN, E. a kol. Speciální didaktika chemie. Praha : SPN, 1986.

ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie I. Praha: Karolinum, 2000.

ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie II. Praha: Karolinum, 2000.

Učebnice chemie pro ZŠ a SŠ

Seminární materiály

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

K získání zápočtu je zapotřebí:

  • vypracování portfolia odborných textů k problematice didaktiky chemie, resp. přírodovědných předmětů,
  • prezentace jednoho textu v semináři,
  • zpracování komplexní úlohy,
  • detailní komentování komplexní úlohy spolužákům,
  • zpracování a pilotní ověření školního projektu studenty ve skupinách.

Zkouška pak obsahuje dvě části - písemnou a ústní. V písemné části studenti prokáží hlubokou znalost témat řešených na přednáškách i na seminářích, ústní část slouží k ověření dostatečné hloubky znalostí, ale i ověření dalších učitelských kompetencí uchazečů. Obě části pak obsahují část věnovanou učivu chemie základní školy v rozsahu vymezeném slovníčkem pojmů v učebnici Základy chemie (Beneš a kol.).

Learning resources - Czech
Last update: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

Opory ke kurzu jsou umístěny v týmu na MS Teams.

Oporou je úložiště materiálů zpracovaných jednotlivými studentya komentářů spolužáků na ně. Ústřední myšlenkou je položení základu k jednotlivým výstupům na seminářích a následné dopracování studenty v rámci jejich přípravy na výuku.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html