SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education Research in Practice - OPNE2E121C
Title: Didaktický výzkum v praxi
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/2, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / 12 (15)
summer:unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (13.01.2024)
Cílem tohoto kurzu je především seznámit studenty s trendy, metodologií a postupů řešení didaktických výzkumů. Kurz probíhá formou blended-learning, tj. má svou prezenční i distanční část. V průběhu kurzu se studenti zapojí do autentického výzkumu v oborové didaktice, při jehož řešení budou společně s vyučujícími pracovat v roli výzkumníka. Pozornost bude věnována konkrétním činnostem řešení didaktického výzkumu kvantitativní i kvalitativní povahy. Zaměření kurzu směřuje k rozvoji schopnosti studentů aplikovat výzkumem zjištěné poznatky ve vlastní výuce (tzv. evidence-based přístup), nabízí se rovněž propojení s psaním vlastní kvalifikační práce.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (13.01.2024)

Davies, P. (1999). What is evidence‐based education?. British journal of educational studies, 47(2), 108-121.

Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Chráska, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.

Lin, T.-C., Lin, T.-J., & Tsai, C.-C. (2014). Research Trends in Science Education from 2008 to 2012: A systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 36(8), 1346-1372. doi:10.1080/09500693.2013.864428

Lin, T.-J., Lin, T.-C., Potvin, P., & Tsai, C.-C. (2018). Research trends in science education from 2013 to 2017: a systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 1-21. doi:10.1080/09500693.2018.1550274

Teo, T. W., Goh, M. T., & Yeo, L. W. (2014). Chemistry education research trends: 2004-2013. Chemistry Education Research and Practice, 15(4), 470-487. doi:10.1039/c4rp00104d

Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (15.01.2024)

Výstupy kurzu zahrnují následující kroky:

  1. Porozumění evidence-based praxi: Cílem je rozšířit porozumění a ocenění evidence-based přístupů ve vzdělávání, aplikovat výsledky výzkumu k měřitelnému zlepšení vyučovacích praktik.

  2. Porozumění roli výzkumu: Studenti získají komplexní porozumění metodologiím výzkumu v didaktice přírodovědných oborů a jejich aplikaci ve vzdělávacích prostředích.

  3. Týmová spolupráce a vedení: Studenti rozvíjejí schopnost efektivně pracovat ve výzkumných týmech, včetně spolupráce s dalšími studenty učitelství, zkušenými učiteli a trenéry/vedoucími výzkumu.

  4. Identifikace a analýza problémů: Studenti se učí identifikovat a analyzovat vzdělávací problémy v reálných třídních prostředích, čímž zlepšují své kritické myšlení.

  5. Návrh a implementace výzkumu: Studenti získávají dovednosti v návrhu a provádění akčních výzkumných projektů, včetně formulace výzkumných otázek, přípravy harmonogramů a provedení výzkumných kroků.

  6. Sběr a analýza dat: Získání dovedností v různých metodách sběru a analýzy dat vhodných pro akční výzkum ve vzdělávání.

  7. Komunikační a prezentační dovednosti: Studenti rozvíjejí dovednosti v efektivním prezentování výsledků výzkumu ústně i písemně.

  8. Sebezdokonalování a reflexivní praxe: Podpora neustálého sebezdokonalování a reflexivní praxe ve vyučování prostřednictvím aplikace zjištění z výzkumu.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (13.01.2024)

Podmínkou ukončení předmětu je odevzdání a obhajoba výzkumného reportu zpracovaného týmem studentů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html