SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Model Experiments in Chemistry - OPNE2E109A
Title: Modelové chemické experimenty
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (12)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
Incompatibility : ON2309015
Pre-requisite : OPNE2E105A
Interchangeability : ON2309015
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)
The course is focused on chemistry experiment and its role in chemistry education. The students are presented chemistry experiment as a means to evaluating hypotheses. The emphasis is put on their ability to create appropriate driving questions for inquiry, present experiments which enhance pupils' work, their inquiry skills (i.e. define a hypothesis, suggest means of its evaluation, experimenting, conclusion and possible change of the original hypothesis).
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)

BENEŠ, P. Reálné modelové experimenty ve výuce chemie. Praha: UK PedF, 1999. ISBN 80-86039-81-1.

PAPÁČEK, M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in Educatione [online]. 2011, vol. 1, no. 1, pp. 17. ISSN 1804-7106.

STUCHLÍKOVÁ, I. O badatelsky orientovaném vyučování. In Proceedings of the Didaktiak biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování, České Budějovice, 2010, Jihočeská Univerzita, p. 129-135.

RUSEK, M., P. BENEŠ a V. KÖHLEROVÁ. Modelový experiment jako možnost rozvoje školních chemických pokusů. Chemické listy, 2012, 106(2012), 521. ISSN 1213-7103.

Syllabus
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)

Teoretické vymezení experimentu, empirizmus vs. racionalizmus,důležitost empirického poznání v přírodovědných předmětech
Modelový experiment a jeho vztah k badatelsky-orientovanému vyučování a jeho mutacích (POGIL apod.)
Tvorba řídicích otázek (driving questions)
Typické modelové experimenty
Tvorba a ověření vlastních modelových experimentů

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)

Podmínkou udělení zápočtu je minimálně 80% účast a vypracování protokolů a pracovních listů ke každému z prováděných experimentů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html