Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)
The course is focused on chemistry experiment and its role in chemistry education. The students are presented chemistry experiment as a means to evaluating hypotheses. The emphasis is put on their ability to create appropriate driving questions for inquiry, present experiments which enhance pupils' work, their inquiry skills (i.e. define a hypothesis, suggest means of its evaluation, experimenting, conclusion and possible change of the original hypothesis).
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)
Předmět je zaměřen na chemický experiment a jeho úlohu ve výuce chemie. Posluchačům je představen chemický experiment coby prostředek ověřování vlastních hypotéz. Důraz je kladen na schopnost tvořit vhodné řídicí otázky bádání, předkládání experimentů podněcujících vlastní práci žáků a jejich badatelské schopnosti, tj. definovat hypotézu, navrhnout možnosti jejího ověření, vlastní experiment, vyvození závěrů a případnou úpravu hypotézy.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)
BENEŠ, P. Reálné modelové experimenty ve výuce chemie. Praha: UK PedF, 1999. ISBN 80-86039-81-1.
PAPÁČEK, M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in Educatione [online]. 2011, vol. 1, no. 1, pp. 17. ISSN 1804-7106.
STUCHLÍKOVÁ, I. O badatelsky orientovaném vyučování. In Proceedings of the Didaktiak biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování, České Budějovice, 2010, Jihočeská Univerzita, p. 129-135.
RUSEK, M., P. BENEŠ a V. KÖHLEROVÁ. Modelový experiment jako možnost rozvoje školních chemických pokusů. Chemické listy, 2012, 106(2012), 521. ISSN 1213-7103.
Syllabus
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)
Teoretické vymezení experimentu, empirizmus vs. racionalizmus,důležitost empirického poznání v přírodovědných předmětech Modelový experiment a jeho vztah k badatelsky-orientovanému vyučování a jeho mutacích (POGIL apod.) Tvorba řídicích otázek (driving questions) Typické modelové experimenty Tvorba a ověření vlastních modelových experimentů
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)
Podmínkou udělení zápočtu je minimálně 80% účast a vypracování protokolů a pracovních listů ke každému z prováděných experimentů.