SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of History III - OPND4D032A
Title: Oborová didaktika dějepisu 3
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 45 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
PhDr. Václava Kofránková, Ph.D.
Mgr. Tomáš Mikeska
Pre-requisite : OPND4D012A, OPND4D022A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (27.01.2020)
Cílem kursu je rozvinout u studentů oborové kompetence k výuce dějepisu, jejichž základy se formovaly v předchozích kursech a jejich schopnost konstruktivisticky vyučovat. Zvláštní pozornost bude věnována schopnostem efektivní práce s mediálními platformami (filmy, aplikace). V průběhu kursu studenti samostatně zpracovávají návrh vlastního pojetí konkrétního didaktického celku. V rámci kursu se studenti též seznamují s učebnicemi dějepisu a dalšími pomůckám využitelným v rámci výuky. Témata: 1. Prezentace požadavků k SZZ. 2. Historická gramotnost. 3. Proměny učebnice v 21. století. 4. Etická dimenze historické interpretace. 5. Digitální aplikace pro badatelsky orientovanou výuku. 6. Občanské a historické vzdělávání. 7. Výuka dějepisu na ZŠ, SŠ a SOŠ 8. Analýza českých a zahraničních učebnic dějepisu. 9. Postavení dějepisu ve školním vyučování – mezipředmětové vztahy. 10. Digitální aplikace pro badatelsky orientovanou výuku. 11. Kontroverze při výuce dějepisu, didaktické a etické aspekty historické interpretace. 12. Projektové vyučování a práce v exteriéru 13. Hodnotové rámce dějepisné výuky.
Descriptors - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 4 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 19 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (27.01.2020)

BARTON Keith C. – LEVSTIK Linda S., Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools, 2011. ISBN 9780415737333, 9780415737326, 9781315818108.

BARTON Keith – MCCULLY Alan: Výuka kontroverzních témat… tam, kde na nich opravdu záleží, in. PINKAS, Jaroslav a kol: Třetí odboj v didaktické perspektivě, ÚSTR – NLN, Praha 2019, s. 81-93.

ČINÁTL Kamil – PINKAS Jaroslav, Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha 2014. ISBN 978-80-87912-11-9.

ČERMÁK Aleš – JIRKOVÁ, Klára (vyd.), Formování historie. Interpretace dějin z pohledu různých států, Praha 2012. ISBN 9788087108378.

GRACOVÁ Blažena, Historické prameny ve školní výuce dějepisu ve světle empirických šetření. Historica-Review in History and Related Sciences, 2014, 5.2: 150-160.

HUNT Martin (ed.), A practical guide to teaching history in the secondary school. Routledge, 2006. ISBN 9780203029831.

KRATOCHVÍL Viliam, Tvorba textových otázek na základě Bloomovy taxonomie, Moderní dějiny, 9. 4. 2011.

MÄRC Josef a kolektiv, Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům (stupínek, jeviště a plátno). Filozofická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem 2010. ISBN 978-80-7414-257-4.

PINKAS Jaroslav, Hodnoty a hodnocení v dějepise. Historie – Otázky – Problémy. Etika historikova / historického soudu, 2017, roč. 9, č. 2, s. 57–71.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html