|
|
|
||
Last update: Mgr. Kateřina Sládková (21.11.2021)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (28.08.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Kateřina Sládková (26.11.2021)
Povinná literatura BRABCOVÁ, Alexandra, ed. Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5. HAVLŮJOVÁ, Hana, Petr HUDEC, Květa JORDÁNOVÁ a Martina INDROVÁ. Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-906167-0-7. HAVLŮJOVÁ, Hana, Kateřina CHARVÁTOVÁ, Martina INDROVÁ a Dušan KLAPKO. Památky nás baví 3. Potenciál kulturního dědictví pro vysokoškolské a další vzdělávání pedagogů. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-8-6. HAVLŮJOVÁ, Hana, Martina INDROVÁ a Petr SVOBODA. Památky nás baví 4. Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro neformální a informální učení. Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-9-3. MIKEŠOVÁ, Veronika, Marie OPATRNÁ a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví: certifikovaná metodika [online]. Praha: Národní muzeum, 2014, [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf. PTÁČEK, Ladislav, ed. Jak pře(d)kládat svět: základy dobré interpretace. Brno: Nadace Partnerství, 2012. ISBN 978-80-904918-5-4. PTÁČEK, Ladislav, ed. Interpretace místního dědictví: příručka pro plánování a tvorbu prezentací místních zajímavostí. Brno: Nadace Partnerství, 2004. Metody komunitního rozvoje. ISBN 80-239-2068-5. STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN; 2. ISBN 80-85834-60-X. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8. TOŠNERr, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-178-6. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy[online]. Podpora inkluze [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/podpora-inkluze. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Strategie celoživotního učení ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, c2007. ISBN 978-80-254-2218-2. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy[online]. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020. Národní informační a poradenská středisko pro kulturu. Metodické doporučení Ministerstva kultury pro dobrovolnictví v kultuře a umění. II. aktualizované vydání. [Praha]: NIPOS, 2015. ISBN 978-80-7068-292-0.
Doporučená literatura: ATKINSON, Jeanette. Education, Values and Ethics in International Heritage: Learning to Respekt. Surrey: Routledge 2017. ISBN 9780815399568. BEAUMONT, Ela a Pat, P. A study of grandparents and grandchildren as visitors to museums and art galleries in the UK, Museum and Society. 2005, roč. 3, č. 3, s. 167–180. ISSN 1479-8360. BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Mowshe pro Katedru andragogiky a personálního řízení Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, 2009. ISBN 978-80-254-4107-7. CARTER, James, ed. Sense of Place: An Interpretive Planning Handbook, Inverness: Scottish Interpretation Network, 1997. CAULTON, Tim. Hands on Exhibitions: managing Interactive Museums and Science Centres. Oxon: Routledge, 1998. ISBN 978-0415165228. COHEN, Louis, Lawrence MANION a Keith MORRISON. Research Methods in Education. 8. vydání. London: Routledge, 2007. ISBN 9781138209886. CORBISHLEY, Mike. Pinning down the Past: Archaeology, heritage and education today. Woodbridge: Boydell Press, 2014. ISBN 978-1843839040.. DINGOVÁ, Naďa. Návštěvníci muzeí se speciálními potřebami – neslyšící. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce 2, 2011, roč. 49, č. 2. s. 36–48. ISSN 1803-0386. FALK, John F. a Lynn D. DIERKING. Learning from Museum: visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek: Rowman & Littlefield, 2000. ISBN 9780742502956. FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. HEIN, George E. Learning in the Museum. Oxon: Routledge, 2000. ISBN 9780415097765. HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum and Education. Oxon: Routledge, 2007. ISBN 9780415379366. ILLERIS, Helene, Museums and galleries as performative sites for lifelong learning: constructions, deconstructions and reconstructions of audience positions in museum and gallery education. Museum and Society. 2006, roč. 4, č. 1, s. 15-26. ISSN 1479-8360. JANČO, Milan. Návštěvníci muzeí se speciálními potřebami: nevidomí. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. 2013, roč. 51, č. 2, s. 38–51. ISSN 1803-0386. KRYSTOŇ, Miroslav, Michal ŠERÁK a Łukasz TOMCZYK, ed. Nové trendy ve vzdělávání seniorů: [česko-polsko-slovenské studie z andragogiky a sociální gerontologie] = Nowe trendy w edukacji seniorów : [Czesko-Polsko-Słowackie studia z zakresu andragogiki i gerontologii społecznej]. Banská Bystrica: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2014. ISBN 978-80-904531-8-0. LEINHARDT, Gaea a Karen KNUTSON. Listening in Museum Conversations. Walnut Creek: Altamira Press, 2004. ISBN 978-0759104426. ZMEKOVÁ, Lenka. Osoby s mentálním postižením jako potenciální návštěvníci v muzejních institucích. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. 2011, roč. 49, č. 2, s. 30–35. ISSN 1803-0386 |
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)
Obsah: 1. Potenciál kulturního dědictví pro celoživotní učení 2. Návštěvnické výzkumy – české i zahraniční zkušenosti 3. Návštěvníci se speciálními vzdělávacími potřebami – od integrace k inkluzi 4. Dobrovolnictví a komunitní spolupráce – české i zahraniční zkušenosti 5. Tvorba a vyhodnocování interpretačních strategií 6. Scénář interpretace (naučná stezka, průvodcovský sylabus, výstava) 7. Tvorba a vyhodnocování edukačních koncepcí a programů 8. Tvorba didaktických materiálů pro neformální a informální učení
|