SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specialization course II. A - OPND2D117B
Title: Specializační didaktický kurz II A
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc.
Is incompatible with: OPND2D122B
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (01.03.2022)
Film in History Teaching 2 The course follows the topic of the seminar "Film in History Teaching". Students develop their skills of didactic analysis of film production and preparation of lessons. Greater emphasis is placed on the preparation of evaluation criteria and other evaluation tools and techniques.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (24.01.2021)

Studenti rozvíjí techniku analýzy filmu jako historického pramene, rozvíjejí také své schopnnosti diaktické transformace filmové produkce s důrazem na evaluaci výsledků učení.

 

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (24.01.2021)

Budeme využívat Google disk, na kterém budou uložené materiály k analýze v seminářích a komunikační platformou bude Meet Hangouts. Další formou komunikace je mail.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (24.01.2021)

ČINÁTL, Kamil – PINKAS, Jaroslav a kol. Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu. ÚSTR, Praha: 2014, 249 s.

MARCUS, Alan S., et al.: Teaching history with film: Strategies for secondary social studies. Routledge, 2018.

MARCUS, Alan S. (ed.): Celluloid blackboard: Teaching history with film. IAP, 2006.

MORGAN, Peter. How can we deepen and broaden post-16 students' historical engagement with the Holocaust? Developing a rationale and methods for using film. Teaching History, 2010, 141: 27.

PINKAS, Jaroslav: Reprezentace každodennosti tzv. normalizace v didaktické praxi. In: KOPAL, Petr (ed.): Film a dějiny 4: normalizace. Casablanca – ÚSTR, Praha 2014, s. 585–604.

PINKAS, Jaroslav: Svazáci a páskové – „jiná“ padesátá léta. In: PAŽOUT, Jaroslav (ed.). Každodenní život v Československu 1945/48–1989. Technická univerzita Liberec – ÚSTR, Liberec – Praha 2015, s. 194–215.

STARÝ, Karel; LAUFKOVÁ, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Portál, 2016.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (24.01.2021)

Ideologické a politické prvky v hraném historickém filmu a v dokumentu
Lokální a globální figury paměti v popkulturní produkci
Didaktická analýza historických filmů s tématem 19. století
Proměny obrazu “velké války” ve filmu
Nástup nacismu ve filmu
Jak využívat film ve výuce o komunistické minulosti?
Efektivní postupy didaktické transformace audiovizuálního materiálu

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (24.01.2021)

Vedle pravidelné docházky (absence max. 20% ) je podmínkou, aby každý student/ka zpracoval/a vzorovou lekci založenou na využití audiovizuálního materiálu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html