SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
History Didactics III - OPND2D107A
Title: Didaktika dějepisu III
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPND4D032A
Additional information: http://pages.pedf.cuni.cz/kddd/files/2019/03/Mgr_nove-statnice_didaktika_final_revFP.pdf
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Pre-requisite : OPND2D104A
Annotation -
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
The three-semester course is designed as a basic field didactic preparation of students for the needs of their educational practice in schools and memory institutions and later specialization in didactic theory and applied research. In the seminars, students perform historical and didactic analysis of thematic units included in history teaching at primary and secondary schools, combine knowledge of related disciplines, evaluate current textbooks and educational materials according to didactic principles of evaluation and adopt a didactic approach to the use of historical sources and subsequent analyzes of history lessons are prepared for educational practice.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)


Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with the didactics of history as an interdisciplinary discipline, with the development of history teaching, with the issue of history teacher training and with history as a teaching subject.

Descriptors - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (13.09.2021)
V ZS 2021/2022 bude výuka probíhat prezenčně, pokud to epidemiologická situace umožní. V případě nutnosti distanční forma přes MS Teams.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)

ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN F., Dějepis : České a světové dějiny pro střední odborné školy.

Homerová, M., Parkan, F. Dějepis - sbírka úloh pro společnou část  maturitní zkoušky, Praha: TAURIS, 2002.

Julínek, S. Didaktická analýza jako východisko pro funkční volbu vyučovacích prostředků ve výuce dějepisu. in: Vyučovací pomůcky jako prostředek modernizace výuky dějepisu. Brno 1986, s. 78 - 95.

Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004.

Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990.

Michovský, V. Didaktická analýza - základní forma učitelovy přípravy na vyučování. In.: Sborník pedagogické fakulty v Plzni. Dějepis 12. Praha: SPN, 1973.

Parkan, F. Některé didaktické zásady hodnocení učebnic dějepisu. in: Avriga, 40/2000, s. 58 - 72.

PARKAN, F. (ed.). Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví : Metodická příručka. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-287-3.

PARKAN, F. (autor koncepce ucelené řady učebnic), MIKESKA, T., MÁLKOVÁ, M. Dějepis pro základní školy pro sluchově postižené (V) : Nejnovější dějiny. Praha:  Septima, 2008.  ISBN- 978-80-7216-272-7

PARKAN. F. a kol. Dějepis pro 7. ročník základní školy: Středověk a raný novověk : pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství,  2007.  ISBN  978-80-7235-378-1.

PARKAN, F. a kol.. Dějepis pro 8. ročník základní Novověk : pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství. 2008.  ISBN 978- 80-7235-411-5.

PARKAN, F. a kol. Dějepis pro 9. ročník základní školy: Novověk: pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství. 2008.  ISBN 978-80-7235-429-0.

PARKAN, F., FERSTL, R. Environmentální výchova ve výuce historie : Metodika pro střední školy. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007. + CD

PARKAN, F., FERSTL, R. Environmentální výchova ve výuce dějepisu : Metodika pro ZŠ a víceletá gymnázia. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007. + CD

VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F.,  Dějepis pro 6. ročník základní školy Pravěk a starověk : metodická příručka. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7235-339-X.

VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F. Dějepis pro 7. ročník základní školy: Středověk a raný novověk: metodická příručka. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978- 80-7235-380-4.

VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F., Dějepis pro 8. ročník základní školy: Novověk: metodická příručka. Praha : SPN

ISBN- 978-80-7235-443-6

VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F., Dějepis pro 9. ročník základní školy: Nejnovější dějiny: metodická příručka. Praha, SPN ISBN- 978-80-7235-443-6

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (30.09.2020)

Semináře, cvičení, konzultace a distanční formy vzdělávání.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
Exam from history and theory of history didactics see the list of topics.
Test circuits:

1. History development as a subject and teacher education

2. Principles of history textbooks evaluation, types of textbooks used at present

3. Professionalization of the teacher and complete didactic analysis (historical, didactic, methodical)

4. Definition of relations of didactics of history to didactics of general, historical science, auxiliary historical sciences and other subject didactics.

5. František Palacký, his scientific work and influence on the concept of school history (textbooks and their authors) 6. Goll's school and its influence on the concept of school history (textbooks and their authors)

7. Main trends in historiography of the 20th century and their influence on the concept of school history

8. Utilization of historical sources, professional historiographical production and popular educational media in teaching at primary and secondary schools.

9. Historical geography and cartography, work with the map, map as a source and aids

10. Forms of extra-class teaching, types and functions

11. Functions, aims and content of history at school (reflection on current research and social discussions).

12. The role and importance of regional history and its use in teaching history

13. The role, importance and relationship of general and Czech history in history teaching

14. Educational goals and evaluation in the history, the principle of creation and types of tests.
 
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)

1. Vývoj dějepisu jako předmětu a vzdělávání učitelů

2. Zásady hodnocení učebnic dějepisu, užívané typy učebnic vsoučasnosti

3. Profesionalizace učitele a úplná didaktická analýza (historická, didaktická, metodická)

4. Vymezení vztahů didaktiky dějepisu k didaktice obecné, historické vědě, pomocnýmvědám historickým a dalším oborovým didaktikám.

5. František Palacký, jeho vědecké dílo a vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci)6. Gollova škola a její vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci)

7. Hlavní směry v historiografii 20. století a jejich vliv na pojetí školního dějepisu

8. Využití historických pramenů, odborné historiografické produkce a populárně naučnýchmediálních sdělení ve výuce na ZŠ a SŠ.

9. Historická geografie a kartografie, práce s mapou, mapa jako pramen a pomůcka

10. Formy mimotřídní výuky, typy a funkce

11. Funkce, cíle a obsah dějepisu ve škole (reflexe z hlediska aktuálních odborných výzkumů i společenských diskusí).

12. Úloha a význam regionální historie a její využití ve výuce dějepisu

13. Úloha, význam a vztah obecných a českých dějin ve výuce dějepisu

14. Vzdělávací cíle a hodnocení v dějepise, zásada tvorby a typy testů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html