SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education and Media I - OPND1D120A
Title: Edukace a média I
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPND3D025A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslav Najbert, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (13.01.2021)
Course Education and media II concentrates on theoretical and practical aspects of media use in cultural heritage. Students get familiar with use and reflection of different types of media. The special emphasis is put on study excursions both to cultural and media institutions and on practical outcomes of student work.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (14.01.2021)

Studenti se zorientují v základech žurnalistiky a marketingu, naučí se analyzovat mediální výstupy i používat základní marketingové postupy v činnosti kulturních organizací.

Descriptors -
Last update: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (14.01.2021)

The course will take place on-line (Google Meets).

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (14.01.2021)

Povinná literatura:

Borg, James: Umění přesvědčivé komunikace. Praha, Grada 2013 (části).

Ogilvy, David: Ogilvy o reklamě. Praha, Management Press, 2007 (části).

Burns, Lynette Sheridan: Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha, Portál 2004 (části).

 

Volitelná literatura:

Činátl, Kamil a kol. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. 249 s. ISBN 978-80-87912-11-9.

FAIRCLOUGH, G. - HARRISON, R. - JAMESON, J., H. - SCHOFIELD, J. (eds.), The Heritage Reader, Abington 2008.

HAVLŮJOVÁ, H. – NAJBERT, J. a kolektiv, Paměť a projektové vyučování v dějepise, Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. ISBN 978-80-87912-12-6.

HORÁČEK, R., Galerijní animace a zprostředkování umění, Brno: CERM,1998. ISBN 80-7204-084-7.

JAMES, Carrie, The digital disconnect: youth, new media, and the ethics gap, London: The MIT Press, 2014.

Kopal, Petr, ed. Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. 350 s. ISBN 978-80-87211-34-2.

Kopal, Petr, ed. Film a dějiny. 4, Normalizace. Vyd. 1. Praha: Casablanca, 2014. 662 s. ISBN 978-80-87292-26-6.

Kopal, Petr a kol. Film a dějiny. 5, Perestrojka/přestavba. Vydání první. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2016. 348 s. ISBN 978-80-87292-33-4.

Kopal, Petr a Blažek, Petr. Film a dějiny. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 406 s. ISBN 80-7106-667-2.

Ptáček, Luboš a kol. Film a dějiny. 6, Post-komunismus: proměny českého historického filmu po roce 1989. Vydání první. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2016. 212 stran. ISBN 978-80-87292-37-2.

McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. 639 s. ISBN 978-80-7367-574-5.

Sloboda, Zdeněk et al. Mediální tvorba v kontextu vzdělávání: na příkladu česko-německého mediálně-pedagogického projektu o genetice. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2011. 113 s. ISBN 978-80-87474-28-0.

Strachota, Karel a Valůch, Jaroslav. Být v obraze: mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha: Člověk v tísni, 2007. 195 s. ISBN 978-80-86961-35-4.

Thompson, John B. Média a modernita: sociální teorie médií. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2004. 219 s. Mediální studia. ISBN 80-246-0652-6.

Labischová, Denisa a Gracová, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. V Ostravě: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. 276 s. Scripta Facultatis philosophicae Universitatis Ostraviensis. ISBN 978-80-7368-584-3.

Chocholová, Lucie, ed., Škaloudová, Barbora, ed. a Štůlová Vobořilová, Lucie, ed. ICT a současné umění ve výuce - inspirace pro pedagogy výtvarné, hudební a mediální výchovy. V Praze: Národní galerie, 2008. 156s. ISBN 978-80-7035-378-3.

Šobáňová, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium. 1. díl, Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 361 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4302-7.

Šobáňová, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium. 2. díl, Výzkum současných českých expozic. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 467 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4394-2.

FOLTÝN, D. a kol. Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha: katedra dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK v Praze 2008. ISBN 978-80 -7290-352-8 On line: http://elearning.historickededictvi.com/zobraz/materialy/odborne-texty

Syllabus -
Last update: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (13.01.2021)

Sylabus:

1 Introduction to media studies

2 Media and society

3 History of media

4 Media as educational tool

5 Media analysis - texts

6 Media analysis - photographs

7 Media analysis - film

8 Field trip – cultural institution

9 Workshop I (photography)

10 Field trip II – media house

11 Workshop II (film)

12 Worskhop III (texts)

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Jakub Jareš, Ph.D. (13.01.2021)

Classification is based on the evaluation of an assignment.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html