|
|
|
||
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)
Cílem kurzu je příprava na vlastní výukovou praxi. |
|
||
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (29.10.2019)
(1) Čtenářství, jeho význam a podpora Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. Praha: SKIP 2008. [online]. Dostupný z WWW: <http://www.skipcr.cz/dokumenty/ctenarstvi.pdf> (2) FOSTER, T. C. Jak číst romány jako profesor. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8.
(3) GABAL, I., VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, L. Jak čtou české děti: Analýza výsledků sociologického výzkumu [online]. 2003 [cit. 2009-02-04]. Dostupný z WWW:<http://www.gac.cz/documents/nase_prace_vystupy/GAC_cten_jak_ctou_ceske_deti.pdf>. (4) HAUSENBLAS, O. Které strategie pro čtení s porozuměním používáte? [online]. Dostupný z WWW: http://www.kritickemysleni.cz/prectetesi.php?co=texty/strategieprocteni [cit. 2013-10-04].
(5) HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. [online] [cit. 2015-29-09]. Dostupné z www: <http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf>. (6) HNÍK, O. Současná podoba výuky literární výchovy podle výpovědí studentů. Český jazyk a literatura, roč. 60. ISSN 0009-0786. (7) KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy [online] roč. 2002, č. 6 [cit. 2010-04-04].
(8) Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>
(9) Kramplová, I. a kol. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: ÚIV, 2002. ISBN 80-211-0416-3. [online] [cit. 2009-26-10]. Dostupné z www. <http://www.uiv.cz/clanek/535/1608>.
(10) KRAMPLOVÁ, I.: Zakroužkuj- vyber - zdůvodni – hodnocení čtenářských úloh PISA 2009. Praha: ÚIV 2011. [online] Portál ÚIV [cit. 2011-11-09]. Dostupné z www: <http://www.uiv.cz/clanek/205/2109> (11) LEDERBUCHOVÁ, L.: Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o. 2004. ISBN 80-86898-01-6.
(12) MANGUEL,A.: Dějiny čtení. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-231-2. (13) PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. A BASL, J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009 (Umíme ještě číst) - Praha: ÚIV 2010. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/PISA/PISA-2009/narodni-zprava.pdf > (14) PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. Hlavní zjištění PISA 2012: Matematická gramotnost patnáctiletých žáků. Praha: ČŠI, 2013. [online] [cit. 2014-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/getattachment/283eb9f5-b30a-4467-927c-533ae347b621> (15) PENNAC, D.: Jako román. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1140-2. (16) PISA Koncepční rámec čtenářské gramotnosti. Praha: ČŠI. [online] [cit. 2014-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/getattachment/8ef6870b-4eea-461c-abae-84255d025d02> (17) POLÁKOVÁ, I., BĚLINOVÁ E., INGROVÁ, A. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-905807-0-1. [online] [cit. 2015-29-09]. <http://ctenarskekluby.cz/wp-content/uploads/2014/06/sknihouposkole_final.pdf> (18) PRÁZOVÁ, I. České děti jako čtenáři v roce 2013 – 1. část In Čtenář [online] roč. 66, 2014, č. 4 ISSN 1805-4064 [cit. 2017-10-07]. Dostupný z WWW: <http://ctenar.svkkl.cz/clanky/2014-roc-66/4-2014/tema-ceske-deti-jako-ctenari-v-roce-2013-%E2%80%93-1-cast-125-1675.htm>. (19) PRÁZOVÁ, I. České děti jako čtenáři v roce 2013 – 2. část In Čtenář [online] roč. 66, 2014, č. 5 ISSN 1805-4064 [cit. 2017-10-07]. Dostupný z WWW: <http://ctenar.svkkl.cz/clanky/2014-roc-66/5-2014/tema-ceske-deti-jako-ctenari-v-roce-2013-2-126-1695.htm>. (20) ŠAFRÁNKOVÁ, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. Kritické listy [online] roč. 2006, č. 24, s. 16-18 [cit. 2010-04-04].
(21) ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol.: Metodika čtenářství. Praha2012. (materiál vzniklý v rámci projektu Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství.) [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_210.pdf>
(22) ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti>. (23) ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Sborník pozoruhodný textů. Nový Jičín: KVIC 2012.[online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2372/Sbornik_pozoruhodnych_textu>. (24) TRÁVNÍČEK, J.: Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host 2008. ISBN: 978-80-7294-270-1.
(25) VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex 2012.
(26) VĚŘÍŠOVÁ, I. a kol.: Kudy vede cesta ke čtenáři? (Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni ZŠ). Praha 2007 [online]. Dostupný z WWW: <www.gac.cz/documents/kniha.pdf>. ISBN 978-80-254-0669-4
(1) International Reading Asociation.[online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: (2) Kritická gramotnost [online] [cit. 2016-13-10]. Dostupné z www: <http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost>. (3) Metodický portál RVP [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz > (4) RVP pro ZV [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv > (5) RVP pro gymnázia [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g> (6) RVP pro střední školy [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: |
|
||
Last update: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)
Seminář je obecně zaměřen na čtenářství a jeho rozvoj (převážně na 2. stupni ZŠ). Studenti mapují své vlastní čtenářství, které je předpokladem pro to, aby mohli rozvíjet čtenářství u druhých (u svých žáků). Učí se rozlišovat mezi čtenářskou strategií a dovedností a dozvědí se, jak žáky vést při osvojování čtenářských strategií. Seznamují se s výsledky mezinárodních výzkumů zaměřených na čtenářskou gramotnost. V odborné literatuře se poučí se o čtenářství pubescentních žáků, snaží se zorientovat v jejich čtenářských preferencích (čtou konkrétní tituly). Studenti si v semináři vyzkoušejí několik metod, které podporují rozvoj čtenářství, použité metody společně reflektují. Interpretují texty z didaktického hlediska, pojmenovávají jejich didaktický potenciál. Diskutují nad základními kurikulárními dokumenty. Promýšlejí, jak (v jaké míře) by v literární výchově měly být zastoupeny její jednotlivé složky. Studenti jsou rovněž v rámci semináře vyzváni k návštěvě hodin literární výchovy na 2. stupni ZŠ; jejich zkušenosti se potom na semináři sdílejí a reflektují. Na tento typ práce dále navazuje v kurzech Didaktika literatury II. a III. práce s tzv. souborem kvalit učitelovy práce. |
|
||
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (29.10.2019)
The course-unit credit will be awarded for active and regular participation in the seminar and for submitting tasks resulting from the content of the seminar. 3 credit options. |