SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Literature I - OPNC2L103A
Title: Didaktika literatury I
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNC2L106A
Is interchangeable with: OKNC2L103A
Annotation -
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (29.10.2019)
The seminar is focused on reading and its development (mainly at the second stage of primary school). Students map their own readership, which is a prerequisite for developing the readership of others (their pupils). Distinguish between reading strategies and skills and learn how to target pupils in reading strategies. They are acquainted with the results of international research focused on reading literacy. Students will read some texts about the reading of pubescent pupils, they will concentrate on their reading preferences (reading specific titles). In the seminars, students will try several methods that support the development of reading and reflect them. They interpret texts from didactic aspects, name their didactic possibilities. They discuss basic curricular documents. They wonder how should be in literary education focused on theory of literature, on history of literature etc. During the seminars, students are invited to attend one-hour literary education at the lower secondary school; their experiences are then shared and reflected in the seminars. This type of work is followed by the course Didactics of Literature II. and III. work with the so-called quality set of the teacher's work.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)

Cílem kurzu je příprava na vlastní výukovou praxi.

Literature -
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (29.10.2019)

 

(1)   Čtenářství, jeho význam a podpora Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. Praha: SKIP 2008. [online]. Dostupný z WWW: <http://www.skipcr.cz/dokumenty/ctenarstvi.pdf>

(2)   FOSTER, T. C. Jak číst romány jako profesor.  Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8.

 

(3)    GABAL, I., VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, L. Jak čtou české děti: Analýza výsledků sociologického výzkumu [online]. 2003 [cit. 2009-02-04]. Dostupný z WWW:<http://www.gac.cz/documents/nase_prace_vystupy/GAC_cten_jak_ctou_ceske_deti.pdf>.

(4)    HAUSENBLAS, O. Které strategie pro čtení s porozuměním používáte?  [online]. Dostupný z WWW: http://www.kritickemysleni.cz/prectetesi.php?co=texty/strategieprocteni  [cit. 2013-10-04].

 

(5)    HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. [online] [cit. 2015-29-09]. Dostupné z www: <http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf>.

(6)   HNÍK, O. Současná podoba výuky literární výchovy podle výpovědí studentů. Český jazyk a literatura, roč. 60. ISSN 0009-0786.

(7)    KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy [online] roč. 2002, č. 6 [cit. 2010-04-04].

 

(8)    Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>

 

(9)    Kramplová, I. a kol. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: ÚIV, 2002. ISBN 80-211-0416-3. [online] [cit. 2009-26-10]. Dostupné z www. <http://www.uiv.cz/clanek/535/1608>.

 

(10)            KRAMPLOVÁ, I.: Zakroužkuj-  vyber - zdůvodni – hodnocení čtenářských úloh PISA 2009. Praha: ÚIV 2011. [online] Portál ÚIV [cit. 2011-11-09]. Dostupné z www: <http://www.uiv.cz/clanek/205/2109>

(11)            LEDERBUCHOVÁ, L.: Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o. 2004. ISBN 80-86898-01-6.

 

(12)            MANGUEL,A.: Dějiny čtení. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-231-2.

(13)            PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. A BASL, J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009 (Umíme ještě číst) - Praha: ÚIV 2010.  [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/PISA/PISA-2009/narodni-zprava.pdf >

(14)            PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. Hlavní zjištění PISA 2012: Matematická gramotnost patnáctiletých žáků. Praha: ČŠI, 2013. [online] [cit. 2014-18-09].  Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/getattachment/283eb9f5-b30a-4467-927c-533ae347b621>

(15)            PENNAC, D.: Jako román. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1140-2.

(16)            PISA Koncepční rámec čtenářské gramotnosti. Praha: ČŠI. [online] [cit. 2014-18-09]. Dostupné z www:  <http://www.csicr.cz/getattachment/8ef6870b-4eea-461c-abae-84255d025d02>

(17)          POLÁKOVÁ, I., BĚLINOVÁ E., INGROVÁ, A. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-905807-0-1. [online] [cit. 2015-29-09]. <http://ctenarskekluby.cz/wp-content/uploads/2014/06/sknihouposkole_final.pdf>

(18)            PRÁZOVÁ, I. České děti jako čtenáři v roce 2013 – 1. část In Čtenář [online]  roč. 66, 2014, č. 4 ISSN 1805-4064  [cit. 2017-10-07]. Dostupný z WWW: <http://ctenar.svkkl.cz/clanky/2014-roc-66/4-2014/tema-ceske-deti-jako-ctenari-v-roce-2013-%E2%80%93-1-cast-125-1675.htm>.

(19)            PRÁZOVÁ, I. České děti jako čtenáři v roce 2013 – 2. část In Čtenář [online]  roč. 66, 2014, č. 5 ISSN 1805-4064 [cit. 2017-10-07]. Dostupný z WWW: <http://ctenar.svkkl.cz/clanky/2014-roc-66/5-2014/tema-ceske-deti-jako-ctenari-v-roce-2013-2-126-1695.htm>.

(20)            ŠAFRÁNKOVÁ, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. Kritické listy [online] roč. 2006, č. 24, s. 16-18 [cit. 2010-04-04]. 

 

(21)            ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol.: Metodika čtenářství. Praha2012. (materiál vzniklý v rámci projektu Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství.) [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_210.pdf>

 

(22)            ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti>.

(23)            ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Sborník pozoruhodný textů. Nový Jičín: KVIC 2012.[online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2372/Sbornik_pozoruhodnych_textu>.

(24)            TRÁVNÍČEK, J.: Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host 2008. ISBN: 978-80-7294-270-1.

 

(25)            VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex 2012. 

 

(26)            VĚŘÍŠOVÁ, I. a kol.: Kudy vede cesta ke čtenáři? (Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni ZŠ). Praha 2007 [online]. Dostupný z WWW: <www.gac.cz/documents/kniha.pdf>. ISBN 978-80-254-0669-4

 

 

(1)    International Reading Asociation.[online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www:

< http://www.reading.org>.

(2)    Kritická gramotnost [online] [cit. 2016-13-10]. Dostupné z www: <http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost>.

(3)    Metodický portál RVP [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz >

(4)    RVP pro ZV  [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv >

(5)    RVP pro gymnázia [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g>

(6)    RVP pro střední školy [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www:

< http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy >

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (11.09.2017)

Seminář je obecně zaměřen na čtenářství a jeho rozvoj (převážně na 2. stupni ZŠ). Studenti mapují své vlastní čtenářství, které je předpokladem pro to, aby mohli rozvíjet čtenářství u druhých (u svých žáků). Učí se rozlišovat mezi čtenářskou strategií a dovedností a dozvědí se, jak žáky vést při osvojování čtenářských strategií. Seznamují se s výsledky mezinárodních výzkumů zaměřených na čtenářskou gramotnost. V odborné literatuře se poučí se o čtenářství pubescentních žáků, snaží se zorientovat v jejich čtenářských preferencích (čtou konkrétní tituly). Studenti si v semináři vyzkoušejí několik metod, které podporují rozvoj čtenářství, použité metody společně reflektují. Interpretují texty z didaktického hlediska, pojmenovávají jejich didaktický potenciál. Diskutují nad základními kurikulárními dokumenty. Promýšlejí, jak (v jaké míře) by v literární výchově měly být zastoupeny její jednotlivé složky. Studenti jsou rovněž v rámci semináře vyzváni k návštěvě hodin literární výchovy na 2. stupni ZŠ; jejich zkušenosti se potom na semináři sdílejí a reflektují. Na tento typ práce dále navazuje v kurzech Didaktika literatury II. a III. práce s tzv. souborem kvalit učitelovy práce.

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (29.10.2019)
The course-unit credit will be awarded for active and regular participation in the seminar and for submitting tasks resulting from the content of the seminar. 3 credit options.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html