SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 3) - OPNB4B033A
Title: Souvislá praxe z biologie na SŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 42 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Pre-requisite : OPNB4B023A
Annotation -
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (11.09.2023)
The content of the course is the practice at the upper secondary school (ISCED 3), where the student first completes observation of biology lessons and then leads selected biology lessons. Specifically, these are 8 observation lessons, when the student visits the assigned teacher. From the observation lessons, the student will process written reflections according to the assignment. Then the student teaches 12 lessons. He/she will prepare written plans for the lessons. One of the lessons will be observed by the lector of practice in the form of taking a video recording of the lesson according to the instructions/allowing online attendation in the lesson, then reflection will be carried out with the student. In the reflective seminar, attention is focused on the analysis and proposal of alterations to the observed and implemented lessons. The course will be ended with a final meeting with the lector of practice.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (11.09.2023)

Výuka spočívá v úvodnímu a závěrečnému semináři a dvoum průběžným reflektivním seminářům (celkem 12 VH). Dále v hospitování výuky (minimálně 8 VH), přípravě, realizaci a vlastní reflexi výuky (minimálně 12 VH) a průběžné reflexi s fakultním učitelem.

Semináře budou probíhat i v období vymezeném na řešení praxí.

Zasílání videozáznamů bude probíhat přes uložiště (přesný odkaz bude sdělen na úvodním setkání). Ostatní úkoly budou odevzdány do MS Teams, kde také bude probíhat zpětná vazba k zaslaným materiálům.

V případě nemožnosti prezenční výuky budou praxe plněny účastí na online výuce. Semináře budou probíhat prostřednictvím videohovoru v časech dle rozvrhu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (11.09.2023)

Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada Publishing as.

Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál

Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ

Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál

Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.

Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (07.09.2023)

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy),

2. praxe – každý student individuálně (8 náslechových hodin, 12 vlastních vyučovacích hodin),

3. rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem

4. autoevaluace pedagogického působení na SŠ

5. hospitace garanta praxí na 1 vyučovací hodině výhradně formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a následný rozbor

6. průběžné reflektivní semináře na fakultě

7. zpracování reflexí dle požadovaného zadání – každý student individuálně,

8. závěrečný reflektivní seminář.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (09.10.2023)
  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • odevzdání dohody o provedení práce uzavřené s fakultním učitelem
  • účast a písemná reflexe 8 VH náslechů výuky biologie na SŠ
  • příprava, realizace a písemná reflexe 12 VH biologie na SŠ
  • odevzdání všech úkolů dle zadaných termínů (pokud nebudou úkoly odevzdány včas, není možná účast na reflektivních seminářích a tedy ani ukončení předmětu)
  • aktivní práce s autoevaluací
  • aktivní účast na všech seminářích (úvodní - 180 min, 2 průběžné - každý 180 min, závěrečný - 180 min)
  • umožnění hospitace na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a aktivní účast na následném rozboru výuky
  • odevzdání přehledu o plnění praxí
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (04.10.2023)
 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html