SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 2) - OPNB4B023A
Title: Souvislá praxe z biologie na ZŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 36 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
PhDr. Linda Brůnová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Pre-requisite : OPNB4B013A
Is pre-requisite for: OPNB4B033A
Annotation -
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (25.01.2024)
The aim of the course is to develop the students' skills to implement the teaching of biology at lower secondary school (ISCED 2). In particular, the skills of preparation and practical implementation of biology teaching are developed. In the first phase, the student, under the guidance of an accompanying teacher, is introduced to aspects of the practical implementation of science teaching in lower secondary school (at least 8 teaching hours). Subsequently, he/she independently prepares and implements science lessons (at least 12 lessons). The course includes reflective seminars in which the main focus is on the analysis and suggestions for modifications of the implemented teaching.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (26.01.2024)

Výuka spočívá v úvodním semináři (4 VH), dvou průběžných reflektivních seminářich ( 2 + 2 VH) a závěrečném semináři s kolokviem (4 VH). Dále v aktivním seznámení se s výukou na základní škole (minimálně 8 VH), přípravě, realizaci a vlastní reflexi výuky přírodopisu na základní škole (minimálně 12 VH) s průběžnou reflexí s fakultním učitelem a plněním zadaných úkolů.

Semináře budou probíhat i v období vymezeném na řešení praxí.

Zasílání videozáznamů bude probíhat přes uložiště (přesný odkaz bude sdělen na úvodním setkání). Ostatní úkoly budou odevzdány do MS Teams, kde také bude probíhat zpětná vazba k zaslaným materiálům.

V případě nemožnosti prezenční výuky budou praxe plněny účastí na online výuce. Semináře budou probíhat prostřednictvím videohovoru v časech dle rozvrhu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (25.01.2024)

Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.

Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.

Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál

Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.

Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ

Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál

Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.

Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (25.01.2024)

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy, metodika tvorby příprav na výuku)

2. praxe – každý student individuálně (minimálně 8 vyučovacích hodin aktivního seznámení s výukou, minimálně 12 samostatně učených vyučovacích hodin a další činnosti ve škole mimo vyučování)

3. rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem

5. autoevaluace pedagogického působení na ZŠ

4. hospitace vyučujícím z KBES na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a následný rozbor

5. zpracování reflexí a úkolů dle zadání – každý student individuálně

6. průběžné reflektivní semináře na fakultě (zaměřené na didakticko-biologické aspekty výuky biologie a reflexe příprav výuky)

7. reflexe v rámci seminářů na fakultě 

8. závěrečný reflektivní seminář

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (02.02.2024)
  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • odevzdání dohody o provedení práce uzavřené s fakultním učitelem
  • 8 VH aktivního seznámení s výukou přírodopisu na ZŠ
  • příprava, realizace a písemná reflexe 12 VH přírodopisu na ZŠ
  • včasné odevzdání všech úkolů kvalitně zpracovaných v požadovaném rozsahu a splnění dalších požadavků dle zadaných termínů (pokud nebudou úkoly odevzdány včas, není možná účast na reflektivním a závěrečném reflektivním semináři a tedy ani ukončení předmětu)
  • u všech zadaných požadavků je možná pouze jedna oprava po okomentování, tzn. dva pokusy odevzdání
  • rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem
  • aktivní účast na všech seminářích (úvodní - 180 min, průběžné - 2 x 90 min, závěrečný - 180 min)
  • autoevaluace pedagogického působení na ZŠ
  • umožnění hospitace na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a aktivní účast na následném rozboru výuky (před rozborem hodiny je nutné odevzdat konkretizovanou přípravu dle podmínek a autoevaluaci vlastní výuky)
  • odevzdání přehledu o plnění praxí
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Adam Nejedlý (26.01.2024)

Sdílená Google tabulka pro uvedení informací o zvolené škole, pro volbu termínu hospitačního rozhovoru - odkaz bude sdělen na úvodním setkání

Exkterní prostředí pro zaslání videozáznamu pořízeného během praxí (pouze v případě volby "videohospitace") - odkaz bude sdělen na úvodním setkání

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html