SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Botany and Botany Teaching - OPNB4B021A
Title: Botanika a výuka botaniky
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 25 (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (27.01.2024)
Learning outcomes of the course unit The course introduces students to botany at elementary and secondary schools (curriculum of botany in FEP BE and FEP G and its possibilities to integrate into SEP in educational field of natural history / biology and in cross-curricular topics), with textbooks and other teaching materials and information sources for botany teaching aids in teaching botany, with didactic forms and methods in teaching botany, with the specifics of teaching individual thematic units at primary and grammar schools. The lecture series concludes with the topic of study control, creation of didactic tests and worksheets for teaching botany, preparation of teaching presentations.
Descriptors - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (29.01.2024)

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (3 kredity). Přímá výuka odpovídá 90 min./týden. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 30 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet (12 hodin) a zkoušku v rámci plnění předmětu (60 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Případná distanční výuka bude probíhat v MS Teams:

PEDF - PS - Botanika a výuka botaniky | Obecné | Microsoft Teams

Literature - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (27.01.2024)

KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál,   2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2.   Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2. 

MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie. 1. Vyd., Olomouc : PřF UP, 1990. 146 s.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3.   Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. 

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.3. přepracované a aktualizované vyd.   Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7367-047-X. 

SKALKOVÁ Jarmila [ed.]. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované   vyd. Praha: Grada, 1999. 292 s. ISBN 978-  80-247-1821-7.

ŠVECOVÁ, Milada, ČÍŽKOVÁ Věra, RŮŽKOVÁ Ivana, STOKLASA Jan. Cvičení z didaktiky biologie I. Praha : Univerzita Karlova, Karolinum, 2000. 89 s.

RVP ZV, RVP G. 

Učebnice přírodopisu pro ZŠ a biologie (botaniky) pro gymnázia.

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (27.01.2024)

Zkouška (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva

Zadání seminární práce - součást uzavření předmětu:

1) Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) - uvést didaktické metody a formy výuky, navrhnout k dané hodině pracovní list, případně prezentaci

2) Návrh laboratorního cvičení (nebo praktického cvičení) z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií)

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (27.01.2024)

1.       Výuka botaniky na ZŠ A SŠ: učivo botaniky v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech, didaktické zásady ve výuce botaniky

2.       Učebnice pro ZŠ a gymnázia a další výukové materiály a informační zdroje pro výuku botaniky, pomůcky a práce s pomůckami ve výuce botaniky

3.       Příprava učitele na výuku botaniky - didaktické formy výuky (vyučovací hodina, laboratorní práce, exkurze, vycházky a terénní práce, projektová výuka)

4.       Příprava učitele na výuku botaniky - metody výuky

5.       Výuka tematických celků: rostlinná buňka, rostlinná pletiva, rostlinné orgány

6.       Výuka tematických celků: vodní režim rostlin, látkový e energetický metabolismus, růst a vývoj rostlin, rozmnožování rostlin

7.       Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – klasifikace rostlin, názvosloví, nižší rostliny

8.       Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – vyšší rostliny

9.       Výuka tematických celků: Systém a evoluce hub, Rostliny a prostředí

10.     Kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava  výukových prezentací.

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)

Podmínky zakončení předmětu:

Předmět je zakončen zkouškou (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva.

Podmínkou a součástí součást zakončení předmětu je:

1) Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) - uvést didaktické metody a formy výuky, navrhnout k dané hodině pracovní list, případně prezentaci

2) Návrh laboratorního cvičení (nebo praktického cvičení) z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií)

Learning resources - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (29.01.2024)

Odkaz na studijní opory v MS Teams:

PEDF - PS - Botanika a výuka botaniky | Obecné | Microsoft Teams

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html