SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Modeling in Biology Teaching - OPNB2B148B
Title: Modelování ve výuce biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (03.02.2019)
The specialized seminar deals with possible approaches to the teaching of abstract and difficult to explain phenomena across all thematic areas of biology and geology. It emphasizes model use and modeling as one of the important recommended practices in this area. Students will be familiarized with commercially available models, with models that can be created by the teacher, as well as with instructions that are suitable for model preparation by pupils themselves. An important part of the course is the use of ICT (computer models). The seminar is based on students' own practical activities during the course.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)

Donovan, J., & Venville, G. (2005). A concrete model for teaching about genes and DNA to young students. Teaching science, 51, 29–31.

Janštová, V., & Jáč, M. (2014a). Modelování ve výuce biologie (1) aneb jak žákům přiblížit některé biologické jevy. Biologie Chemie Zeměpis, 23(2), 61–65.

Janštová, V., & Jáč, M. (2014b). Modelování ve výuce biologie (2) aneb jak žákům přiblížit některé biologické jevy. Biologie Chemie Zeměpis, 23(3), 111–116.

Malacinski, G. M., & Zell, P. W. (1996). Manipulating the „Invisible": Learning Molecular Biology Using Inexpensive Models. American Biology Teacher, 58(7), 428–32.

Netradiční metody ve výuce biologie. Dostupné z: http://www.generationeurope.cz/en/publikace/111-biologie.

 

http://www.otevrena-veda.cz/

 

http://www.ucebnipomucky.net/

 

http://www.ucebni-pomucky.cz/

 

http://www.shoparamedik.cz/vyukovemodely/

 

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (03.02.2019)

1. Teoretická východiska didaktiky biologie a geologie pro práci s modely ve výuce

2. Učivo vhodné pro práci s modely

3. Učební úlohy využívajících modely

4. Příklady dobré praxe výuky vybraných témat s využitím modelů

5. Samostatná práce studentů – příprava na výuku zadaného tématu s využitím modelu a její prezentace na semináři

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (03.02.2019)

příprava na výuku zadaného tématu s využitím modelu a její prezentace na semináři

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html