SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedobiology - OPNB2B134B
Title: Půdní biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/2, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (60)
summer:unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Interchangeability : ON1302030, ON2302030
Annotation -
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
Pedobiology presents its participant soil as neglected, yet highy diversified and finely structured biotope, as well as "(proto) zoological garden". Basic methods for sampling edaphon (inhabitants of soil) will be introduced.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)

Cílem předmětu je představit svým účastníkům půdu coby složitý, komplexní fenomén, poskytující nečekané možnosti využití půdy i jejích obyvatel při výuce; a umožnit jim vyzkoušet si prezentované metody lovu/sběru/extrakce půdních organismů.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)

V případě přechodu na distanční výuku budou přednášky pořádány on-line v prostředí MS Teams v týmu, který se jmenuje "Půdní biologie ZS 2021". Studenti se do týmu přidávají za pomoci kódu "gn399am"; vyučující nenese za jejich přidání žádnou zodpovědnost.

Všechny přednášky (nezávisle zda v prezenční, nebo korona-verzi) budou nahrávány a nahrávky budou k disposici buď v MS Teams (pokud přednáška proběhla plně on-line), anebo na google-disku (pokud přednáška proběhla prezenčně či hybridně: https://drive.google.com/drive/folders/16uQpV2_7MnaYxyYOuQkCIGeKqX5yt-ob

Pokud aktuální situace neumožní prezenční zkoušení, proběhne také zkoušení on-line formou přes MS Teams -- místo reálných položek budou promítány fotografie a kresby. Požadavky na poznávačku jsou stejné jako v případě prezenční verze zkoušení.

Literature -
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)

Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.

Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.

Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.

Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha.

Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.

Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str.

Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc.

 

All teaching materials used in lectures are stored in Google-Disc space (https://drive.google.com/drive/folders/16uQpV2_7MnaYxyYOuQkCIGeKqX5yt-ob).

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
The Soil Biology course is finished with an oral exam. The starting point is a Determination Test, where eight pictures, fixed specimens (dried specimens, specimens stored in ethanol; microscopic slides) or living organisms that were introduced to the course (list of organisms is available in Moodle) are submitted to the applicant. Its task is to identify, name and systematically classified those organisms; then briefly introduce the morphology, biology, ecology or other aspects of life to the examiner. Further questions will be derived from individual organisms, focusing primarily on the specifics of soil habitat and ecological relationships of the presented organisms in the soil.

Examination dates are set by the lecturer.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)

1. Úvodní hodina: půda, její fyzikální a chemické vlastnosti, půdní profil

2. Půda a její fyzikální a chemické vlastnosti II, vznik půdy; edafon I: obecná charakteristika půdní zvířeny; metody získávání půdních organismů (založení Tullgren-Berleseho extraktoru s vlastním vzorkem); kultivace celulolytických bakterií

3. Edafon a metody získávání půdních organismů II; vliv organismů na půdu: založení biosfér s žížalami/stínkami/svinkami; kontrola kultivace celulolytických bakterií,

4. Edafon a metody získávání III: měkkýši a zpracování hrabankových vzorků; odečítání stavu žížalích biosfér, kontrola kultivace celulolytických bakterií; půdní prvoci a Baermannova nálevka

5. Edafon a metody získávání IV: Baermannova nálevka a mechová fauna; hrátky se želvuškami

6. Edafon V: první rozbor úlovků z padacích pastí a/nebo Tullgren-Berleseho extraktorů; třetí sledování žížalích biosfér

7. (Ekologické) vztahy v půdním prostředí; faktory ohrožující půdu a vše další, co se nevešlo + prostor pro studentské aktivity spojené s edafonem a půdní biologií

8. - 10. Rozbor úlovků z Tullgren-Berleseho extraktorů a/nebo padacích zemních pastí, determinace ulovených organismů

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
The Soil Biology course is finished with an oral exam. The starting point is a Determination Test, where eight pictures, fixed specimens (dried specimens, specimens stored in ethanol; microscopic slides) or living organisms that were introduced to the course (list of organisms is available in Moodle) are submitted to the applicant. Its task is to identify, name and systematically classified those organisms; then briefly introduce the morphology, biology, ecology or other aspects of life to the examiner. Further questions will be derived from individual organisms, focusing primarily on the specifics of soil habitat and ecological relationships of the presented organisms in the soil.

Examination dates are set by the lecturer.
Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)

Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.

Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.

Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.

Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha.

Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.

Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str.

Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc.

 

Veškeré přednášky budou nahrávány (pouze audiozáznam).

Veškeré výukové materiály, používané při přednáškách, jsou uloženy na příslušném google-disku (https://drive.google.com/drive/folders/16uQpV2_7MnaYxyYOuQkCIGeKqX5yt-ob).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html