course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
Pedobiology presents its participant soil as neglected, yet highy diversified and finely structured biotope, as well as "(proto) zoological garden". Basic methods for sampling edaphon (inhabitants of soil) will be introduced.
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
Půdní biologie představuje svým posluchačům půdu jako neprávem opomíjený, nečekaně diverzifikovaný a jemně strukturovaný biotop, představující snadno dostupnou „(proto)zoologickou zahradu chudého biologa“.
Půda bude studentům představena jako životní prostředí pozoruhodného společenstva organismů, které jsou propojeny složitou sítí vzájemných vztahů a svým působením půdu zároveň vytvářejí. V teoretické části semináře se posluchači seznámí se základními typy půd, anorganickými a organickými složkami půdy, půdotvornými činiteli a půdotvornými procesy, hlavními skupinami půdních organismů, jejich vzájemnými interakcemi a adaptacemi na půdní prostředí, a se základními metodami pedobiologického výzkumu.
Teoretický výklad je při každé lekci doplněn o názornou ukázku, především metodiku získávání a zpracování různých skupin půdní fauny (Tullgren-Berleseho extrakce drobných půdních členovců; Baermannova nálevka pro získání hlístic, želvušek i půdních prvoků; zpracování malakozoologických hrabankových vzorků), ale také praktickou ukázku kultivace půdních bakterií a laboratorní chov žížal či suchozemských stejnonožců. Opominuta nebudou ani jednobuněčná eukaryota („prvoci“), obývající půdu.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
Cílem předmětu je představit svým účastníkům půdu coby složitý, komplexní fenomén, poskytující nečekané možnosti využití půdy i jejích obyvatel při výuce; a umožnit jim vyzkoušet si prezentované metody lovu/sběru/extrakce půdních organismů.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
V případě přechodu na distanční výuku budou přednášky pořádány on-line v prostředí MS Teams v týmu, který se jmenuje "Půdní biologie ZS 2021". Studenti se do týmu přidávají za pomoci kódu "gn399am"; vyučující nenese za jejich přidání žádnou zodpovědnost.
Všechny přednášky (nezávisle zda v prezenční, nebo korona-verzi) budou nahrávány a nahrávky budou k disposici buď v MS Teams (pokud přednáška proběhla plně on-line), anebo na google-disku (pokud přednáška proběhla prezenčně či hybridně: https://drive.google.com/drive/folders/16uQpV2_7MnaYxyYOuQkCIGeKqX5yt-ob
Pokud aktuální situace neumožní prezenční zkoušení, proběhne také zkoušení on-line formou přes MS Teams -- místo reálných položek budou promítány fotografie a kresby. Požadavky na poznávačku jsou stejné jako v případě prezenční verze zkoušení.
Literature -
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určováníbezobratlých. Scientia Praha.
Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.
Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.
Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.
Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha.
Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.
Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str.
Veškeré výukové materiály, používané při přednáškách, jsou uloženy na příslušném google-disku (https://drive.google.com/drive/folders/16uQpV2_7MnaYxyYOuQkCIGeKqX5yt-ob).
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
The Soil Biology course is finished with an oral exam.The starting point is a Determination Test, where eight pictures, fixed specimens (dried specimens, specimens stored in ethanol; microscopic slides) or living organisms that were introduced to the course (list of organisms is available in Moodle) are submitted to the applicant.Its task is to identify, name and systematically classified those organisms;then briefly introduce the morphology, biology, ecology or other aspects of life to the examiner.Further questions will be derived from individual organisms, focusing primarily on the specifics of soil habitat and ecological relationships of the presented organisms in the soil.
Examination dates are set by the lecturer.
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
Kurz Půdní biologie je zakončen ústní zkouškou. Východiskem je poznávačka, při které je uchazeči předloženo osm obrázků (fotografií, barevných kreseb či pérovek), trvalých preparátů (sušené exempláře, lihové preparáty; trvalé mikroskopické preparáty) nebo živých exemplářů organismů, se kterými byl seznámen v průběhu kurzu (seznam organismů je k dispozici v systému Moodle). Jeho úkolem je dané organismy poznat, pojmenovat a systematicky zařadit; následně zkoušejícímu krátce představit jejich morfologii, biologii, ekologii či další aspekty života. Od jednotlivých organismů se budou odvíjet další otázky, zacílené především na specifika půdního biotopu a ekologické vztahy předložených organismů v půdě.
Termíny zkoušení určuje přednášející. Zkoušení bude probíhat ve zkouškovém tak, jak ho vymezuje oficiální harmonogram akademického roku 2021/2022. Minimálně po jednom termínu bude vypsáno v červenci a v srpnu.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
1. Úvodní hodina: půda, její fyzikální a chemické vlastnosti, půdní profil
2. Půda a její fyzikální a chemické vlastnosti II, vznik půdy; edafon I: obecná charakteristika půdní zvířeny; metody získávání půdních organismů (založení Tullgren-Berleseho extraktoru s vlastním vzorkem); kultivace celulolytických bakterií
3. Edafon a metody získávání půdních organismů II; vliv organismů na půdu: založení biosfér s žížalami/stínkami/svinkami; kontrola kultivace celulolytických bakterií,
4. Edafon a metody získávání III: měkkýši a zpracování hrabankových vzorků; odečítání stavu žížalích biosfér, kontrola kultivace celulolytických bakterií; půdní prvoci a Baermannova nálevka
5. Edafon a metody získávání IV: Baermannova nálevka a mechová fauna; hrátky se želvuškami
6. Edafon V: první rozbor úlovků z padacích pastí a/nebo Tullgren-Berleseho extraktorů; třetí sledování žížalích biosfér
7. (Ekologické) vztahy v půdním prostředí; faktory ohrožující půdu a vše další, co se nevešlo + prostor pro studentské aktivity spojené s edafonem a půdní biologií
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
The Soil Biology course is finished with an oral exam.The starting point is a Determination Test, where eight pictures, fixed specimens (dried specimens, specimens stored in ethanol; microscopic slides) or living organisms that were introduced to the course (list of organisms is available in Moodle) are submitted to the applicant.Its task is to identify, name and systematically classified those organisms;then briefly introduce the morphology, biology, ecology or other aspects of life to the examiner.Further questions will be derived from individual organisms, focusing primarily on the specifics of soil habitat and ecological relationships of the presented organisms in the soil.
Examination dates are set by the lecturer.
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
Kurz Půdní biologie je zakončen ústní zkouškou. Východiskem je poznávačka, při které je uchazeči předloženo osm obrázků (fotografie, barevné kresby či pérovky), trvalých preparátů (sušené exempláře, lihové preparáty; trvalé mikroskopické preparáty) nebo živých exemplářů organismů, se kterými byl seznámen v průběhu kurzu (seznam organismů je k dispozici na příslušeném google disku). Jeho úkolem je dané organismy poznat, pojmenovat a systematicky zařadit; následně zkoušejícímu krátce představit jejich morfologii, biologii, ekologii či další aspekty života. Od jednotlivých organismů se budou odvíjet další otázky, zacílené především na specifika půdního biotopu a ekologické vztahy předložených organismů v půdě.
Termíny zkoušení určuje přednášející. Zkoušení bude probíhat ve zkouškovém období daném oficiálním harmonogramem akademického roku 2021/2022; minimálně jeden termín bude vyhlášen také v červenci a v srpnu.
Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2022)
Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určováníbezobratlých. Scientia Praha.
Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.
Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.
Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.
Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha.
Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.
Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str.
Veškeré přednášky budou nahrávány (pouze audiozáznam).
Veškeré výukové materiály, používané při přednáškách, jsou uloženy na příslušném google-disku (https://drive.google.com/drive/folders/16uQpV2_7MnaYxyYOuQkCIGeKqX5yt-ob).