Last update: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (04.09.2023)
The aim of the course is to give the students a chance to use the theoretical subject didactics knowledge in everyday school teaching practice and to develop their ability to analyze their newly acquired experience. The practice involves observations of the lessons of practising teachers as well as peer observations, but mainly their own teaching. After finishing the practice itself there will be the final reflection session.
Last update: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (04.09.2023)
Cílem předmětu je umožnit studentům aplikovat vlastní oborově didaktické znalosti v praxi a rozvíjet schopnost získané zkušenosti analyzovat. Praxe zahrnuje jak náslechy u praktikujících učitelů a vzájemné hospitace, tak především vlastní vyučování. Po ukončení vlastní výuky ve školách následuje reflexe na tuto praxi.
Descriptors -
Last update: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (04.09.2023)
Self study of relevant literature: 5 hours
Completing semester tasks: 20 hours
Seminar work - portfolio: 12 hours
Preparation for getting the credit: 15 hours
Last update: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (04.09.2023)
Samostudium literatury: 5 hodin
Plnění průběžných úkolů: 20 hodin
Seminární práce: 12 hodin
Příprava na zápočet: 15 hodin
Literature -
Last update: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (04.09.2023)
School Education Programme of the relevant secondary school
Other titles in accordance with the students' personal needs
Recommended:
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: MŠMT, 2021.
RICHARDS, Jack C. a LOCKHART, Charles. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994. ISBN 05-214-5803-X.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-23072984-1.
Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Last update: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (04.09.2023)
Školní vzdělávací programy příslušné střední školy
Tituly dle individuálních potřeb studentů
Doporučené:
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: MŠMT, 2021.
RICHARDS, Jack C. a LOCKHART, Charles. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994. ISBN 05-214-5803-X.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-23072984-1.
Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Syllabus -
Last update: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (04.09.2023)
1 specific aspects of teaching the English language at secondary schools
2 curricular documents for secondary level of education: Framework Education Programme, School Education Programmes for the relevant school types
3 planning secondary school lessons and their realisation
4 follow up reflection of this experience and identification of students' strong points + setting ways for their future development and personal improvement
5 development of the ability to transform the acquired experience into their teaching practice
Last update: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (04.09.2023)
1. specifické aspekty výuky anglického jazyka na střední škole 2. kurikulární dokumenty platné pro střední stupeň vzdělávání, tj. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a Školní vzdělávací programy daných škol 3. plánování výuky na střední škole a její realizace 4. následná reflexe této zkušenosti a identifikace vlastních silných stránek i prostoru pro další rozvoj 5. rozvíjení schopnosti transformovat nabyté znalosti do praxe
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (04.09.2023)
credit = 4 credits
active participation in the seminars and completing all tasks within the preparatory period
100% completion of the during the teaching practice tasks
in time submission of the required materials - portfolio, video recording of one lesson
final reflective interview - passing mark
Last update: PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D. (04.09.2023)
zápočet - 4 kredity
aktivní práce v semináři a plnění úkolů v době přípravy na praxi
stoprocentní splnění úkolů v době praxe
odevzdání požadovaných materiálů v požadovaném termínu - portfolio, videonahrávka hodiny