SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic aplications of Art Education in Nursery Schools - OPN03V203A
Title: Didaktické aplikace VV v předškol.vzdělávání
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Kurz studenty seznamuje s hlavními předpoklady úspěšného plánování, realizace a hodnocení ve výtvarné výchově v předškolním vzdělávání. Jeho cílem je orientovat studenty v rozhodování o volbě a použití výtvarného oborového kontextu, potencialitách a limitech výtvarných médií, jejich vazbě na téma, námět, a o významu dalších didaktických konceptů, s ohledem na specifika výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku. Témata: 1.) Aktuální pojetí výtvarné výchovy – parametry dobré praxe 2.) Vizuální kultura jako oblast oborového kontextu výtvarné výchovy – základní vymezení 3.) Předškolní věk a vizuální kultura – otázky relevance a adekvátnosti 4.) Předškolní věk a vizuální kultura – galerijní a muzejní edukace 5.) Předškolní věk a vizuální kultura – umělecká tvorba určená dětem 6.) Didaktická transformace – volba oborového kontextu a hlavní zásady 7.) Formulace výtvarného problému ve vztahu k plánování ve výtvarné výchově 8.) Klíčové didaktické kategorie 9.) Plánování ve výtvarné výchově - řady a projekty 10.) Výtvarná výchova a kurikulární dokumenty 11.) Hodnocení ve výtvarné výchově 12.) Prezentace ve výtvarné výchově a komunikace s rodiči a vychovateli dětí
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

FULKOVÁ, Marie a Helena KAFKOVÁ. Nové trendy ve výtvarné výchově. In: KOHNOVÁ, Jana. Nové trendy ve výtvarné výchově: Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. [online]. Praha: UK, 2012, s. 41-48 [cit. 2020-01-27]. ISBN 978-80-7290-548-5. Dostupné z: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf

KAFKOVÁ, Helena a Ondřej SUCHAN. Řemeslo: marginalizovaný potenciál všeobecného vzdělávání. Výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2017, 57(3-4), 30-45. ISSN 1210-3691.

SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.

ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN isbn80-7361-005-1.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Aleš POSPÍŠIL a Karel ŘEPA. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: ČS INSEA, 2019. ISBN ISBN 978-80-904268-7-0.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8848 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

Elektronická interaktivní učebnice, v tuto chvíli na Future books https://www.futurebooks.cz/#/cuni/pedf/

Název textu: Plánování výtvarných činností

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html