SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical Psychology - OPN03Q302A
Title: Pedagogická psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.01.2020)
Předmět má za cíl uvést studentky a studenty do pedagogické psychologie jako jedné z věd o výchově. Pozornost bude zaměřena na klíčové koncepty spojené s učením a učitelstvím, a to zejména s důrazem na specifika předškolního období a na přípravu na školní věk. Seznam témat je uveden v sylabu. Předmět je realizován jednak přednáškami, ale předpokládá se také samostatná četba doporučené literatury a individuální či skupinové plnění průběžných úkolů, které směřují k aplikaci vykládaných témat. Témata: 1.) Vývoj představ o dítěti, dětství a výchově 2.) Vymezení pedagogické psychologie jako disciplíny (zejména ve vztahu k sociální, vývojové a kulturní psychologii) 3.) Socializace rodinná a/vs. školní 4.) Osobnost dítěte – principy rozvoje a předpoklady školní úspěšnosti 5.) Učení, typy učení, teorie učení 6.) Vztah žáků k poznání a motivace k učení 7.) Individuální versus skupinový kontext učení 8.) Pedagogická komunikace 9.) Vztah rodiny a školy 10.) Učitelství – charakteristiky profese, stres, coping 11.) Autodiagnostika v učitelství a profesní rozvoj 12.) Předškolní a školní instituce v současném diskursu
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (27.01.2020)

MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN:978-80-262-0174-8

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-463-X

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026207412

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN:ISBN 80-7178-216-5

PAVELKOVÁ, I.; HRABAL, V. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-755-8

ŠTECH, S. Profesionalita učitele v neo-liberální době. Pedagogika, 2007, 57.4: 326-337. ISNN 2336-2189

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8858 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

Sledování videozáznamu pedagogické interakce a jeho rozbor.

Vyplnění dotazníku výkonové motivace a jeho rozbor.

Přečtení odborného článku a zodpovězení přiložených otázek.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html