SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special and Psychological Counseling - OPN03Q301A
Title: Speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické poradenství
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (01.03.2020)
Studenti se seznámí se systémem pedagogicko-psychologického poradenství ve školství, s poradenskými institucemi a typickými problémy u dětí předškolního věku i problematikou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich podporou ve vzdělávání - s vhodnými postupy diagnostiky a intervence zaměřené na podporu komplexního rozvoje dětí předškolního věku, se včasnou identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb, plánováním a vyhodnocováním podpory poskytované dětem s potřebou podpůrných opatření. Témata: 1) Systém pedagogicko-psychologického poradenství, aktuální úkoly. 2) Školská poradenská zařízení - pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum - zaměření pracoviště, nabídka služeb, specifické aktivity pro předškoláky, jejich rodiny a mateřské školy. 3) Děti předškolního věku s vývojovými problémy a v riziku rozvoje speciálních vzdělávacích potřeb 4) Spolupráce MŠ s poradenskými institucemi, spolupráce MŠ se zákonnými zástupci dětí u dětí s vývojovými problémy a se SVP. 5) Diagnostika a možnosti rozvoje dílčích funkcí a schopností podmiňujících úspěšné osvojování školních dovedností (zrakové vnímání, sluchové vnímání aj., zhodnocení vývoje řeči a komunikace, možnosti realizace logopedické prevence v MŠ. 6) Diagnostika školní zralosti, rizika vzniku specifických poruch učení. 7) Plánování poskytování podpůrných opatření 1. stupně a vyhodnocování jejich efektivity. 8) Preventivní a intervenční aktivity zaměřené na rozvoj osobnostně-sociálních dovedností a práci s klimatem třídy, 9) Podpora wellbeingu dětí v mateřské škole.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (30.01.2020)

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.

HUGHES, Daniel. Budování citového pouta. Jak probouzet lásku v hluboce traumatizovaných dětech. Praha: Institut fyziologické socializace, 2017. ISBN 978-80-270-2838-2.

LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

OPATŘILOVÁ, Dagmar. Psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí s SVP. Brno: MUNI, 2006. ISBN 80-210-3977-9.

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

ŠVANCAROVÁ, Dana, Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Dyscentrum, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8857 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html