SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Ontogenesis of Early and Preschool Age and Educational Specifics - OPN03Q103B
Title: Ontogeneze dítěte raného a předškolního věku a edukační specifika
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/3, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Předmět je tematicky provázán s předmětem Vývojová psychologie a psychologie osobnosti a rozvíjí základní vývojově-psychologické poznatky směrem k výchově a vzdělávání. Studující budou prostřednictvím předmětu rozvíjet svoji schopnost pracovat s odbornými zdroji a kriticky je aplikovat do reálných situací s výchovně-vzdělávacím potenciálem. Důraz bude kladen na detailní seznámení s jednotlivými vývojovými oblastmi (motorická, kognitivní, emoční atd.) a na porozumění individuální variabilitě ve vývoji. Z vývojových zákonitostí a individuální variability budou odvozovány nosné principy pro výchovu a vzdělávání dětí daného věku. Na jejich pozadí budou dále diskutována některá aktuální témata: přednosti a limity institucionální péče v raném věku, poměr volné a řízené hra, technologické hračky, nespecifický versus specifický rozvoj schopností, střídavá péče, náhradní rodinná péče atd. Témata: 1.) Socio-emoční vývoj a potřeba vztahů v dyádách a skupinách 2.) Pevná citová vazba a její důsledky pro výchovu a vzdělávání 3.) Problémy v citové vazbě a jejich důsledky pro výchovu a vzdělávání 4.) Jazykově-řečový vývoj a jeho dopady pro navazování a vývoj vztahů 5.) Vývoj já – podpora zdravé identity a sebepojetí 6.) Percepční a kognitivní vývoj a naplňování kognitivních potřeb 7.) Volby aktivit pro kognitivní vývoj ze strany vychovatelů 8.) Typy her a jejich funkce pro vývoj dítěte 9.) Tělesný vývoj a vývoj hrubé motoriky a jeho důsledky pro výchovu a vzdělávání 10.) Vývoj jemné motoriky a možnosti jeho stimulace 11.) Individuální variabilita ve vývoji 12.) Možnosti a omezení institucionální výchovně-vzdělávací péče v raném a předškolním věku
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN:ISBN 80-7178-463-X

FONTANA, D. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN: SBN 80-7178-626-8

KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. (ed.). Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, 2001. ISBN: ISBN 80-7178-585-7

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum Press, 2012. ISBN: 8024621533

KUCHARSKÁ, A.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Čtenářská gramotnost–předpoklady rozvoje, počáteční gramotnost. Pedagogika, 2012, 62.1-2: 1-9.

DUDOVÁ, R.; HAŠKOVÁ, H. Diskursy, instituce a praxe péče o děti do tří let ve francouzsko-české komparativní perspektivě. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 2010, 11.2: 36-47.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8844 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

Záznamy pozorování, případně videozáznamy projevů dětí raného a předškolního věku doprovozené sérií otázek k reflexi 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html