SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Psychology and Psychology of Personality - OPN03Q103A
Title: Vývojová psychologie a psychologie osobnosti
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Předmět navazuje na základní teoretické uchopení vývojové psychologie a psychologie osobnosti. Vychází ze základních teorií periodizace vývoje a teorií osobnosti, přičemž si klade za cíl aplikaci jejich poznatků do práce učitele. Reflektuje ale ontogenezi vývoj z hlediska celého života jedince, i když akcentuje období dětství a dospívání. Témata: 1.) Vývojová psychologie a determinanty psychického vývoje, periodizace vývoje (významné teorie vývojové psychologie Erikson, Piaget, Freud) 2.) Psychologie osobnosti, definice osobnosti, historie pojmu 3.) Struktura osobnosti (temperament, charakter, schopnosti, somatotyp) 4.) Teorie osobnosti - přehled psychologických přístupů k osobnosti 5.) Dynamika a ontogeneze osobnosti 6.) Prenatální, novorozenecké období a kojenecké období- nejdůležitější vlivy v daném období. Ranná interakce, význam mateřské osoby v novorozeneckém období. Ranný kognitivní a sociální vývoj. 7.) Batolecí období - psychomotorický vývoj, vývoj řeči, teorie separace a individuace. 8.) Předškolní období - kognitivní vývoj, sociální vývoj, hra. 9.) Školní věk a adolescence- školní zralost, nástup dítěte do školy, rozvoj kognitivních funkcí, změny v období adolescence, hledání identity. 10.) Dospělost a stáří - změny v pojímání těchto období, významné milníky.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Vydání šesté. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6.

HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-628-5.

HELUS, Zdeněk. Osobnost a její vývoj. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. Texty pro distanční studium. ISBN 978-80-7290-396-2.

LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.

MATĚJČEK, Zdeněk, Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8309-9.

PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5.

SHAFFER, David R. ... [et]. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012, ISBN 01-765-0349-8.

ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0877-4.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8838 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html