SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy of Education - OPN03O404C
Title: Filozofie výchovy
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (25.01.2020)
Filosofie výchovy se zabývá ontologickými a antropologickými předpoklady výchovy, analyzuje vztah mezi výchovou a vzděláváním v jejich tradičních i současných podobách. Tematizuje éthos učitelského a vychovatelského povolání spjatý s takovými fenomény jako odpovědnost vychovatele, autorita, legalita a legitimita vychovatelství. Zkoumá antinomickou povahu vychovatelství a učitelství. Zabývá se výchovou jako vztahem člověka ke světu, ke společenství a k sobě samému. Témata: 1.) Místo filosofie výchovy v českém filosofickém prostředí a důraz na tři rozměry výchovy – socializace, individualizace a transcendence. 2.) Výchova jako forma životního pohybu – význam domova. 3.) Archetypy výchovy – paideia, educatio a novověké instrumentální pojetí výchovy. 4.) Výchova jako setkání – dialog ve výchově. 5.) Výchova jako vztah k celku světa, ke společnosti a k sobě samému. 6.) Výchova v krizi a výchova jako východisko z krize.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (26.01.2020)

DĚDEČKOVÁ, E. Kozmologická filozofia výchovy Eugena Finka. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. 171 stran. ISBN 978-80-7603-011-4.

MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha: OIKOYMENH 1996. ISBN 80-86005-01-1.

PATOČKA J. Filosofie výchovy. Studia Paedagogica č. 18. Praha: PedF UK 1997. ISSN 0862-4461.

PALOUŠ, R. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. 89 s. ISBN 978-80-246-1833-3.

PALOUŠ, R. a SVOBODOVÁ, Z. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9.

PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.

PELCOVÁ, N. a SEMRÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014. 220 s. ISBN 978-80-246-2636-9.

PROKEŠOVÁ, M. Filosofická reflexe pojetí dítěte a dětství. První vydání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2018. 271 stran. ISBN 978-80-7464-790-1.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (17.02.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8877 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html