Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2020)
Předmět staví na základních pojmech i kategoriích výchovy, vývoje dítěte v raném věku a základním poznatkům o rodině, které studenti získali v rámci předchozího studia. Cílem předmětu je strukturovaně zpracovávat poznatky o dítěti do tří let, zorientovat se v klíčových fázích jeho vývoje a průběžně s tímto vyvozovat specifika výchovných přístupů a základy záměrného působení na rozvoj pohybový, rozumový, řečový a sociální, což je nutný předpoklad pro profesionální působení pedagoga v předškolním zařízení i v jeho spolupráci s rodinou. Zabývat se některými vývojovými diskrepancemi v chování těchto dětí a jejich zátěží a následky, jak pro rodinné soužití, tak pro následující vývojové fáze. Důraz je kladen rovněž na získání přehledu v oblasti sociální, zdravotní i výchovné ve vztahu k naplňování potřeb rodin s malými dětmi. Prostor bude věnován i aktuálním problémům rodin s dětmi do 3. let.
Témata:
1.) Význam novorozeneckého a kojeneckého období; rané dětství – specifika vývojová a výchovná.
2.) Vytvoření podmínek pro adaptaci dítěte do tří let v prostředí předškolního zařízení.
3.) Stimulace rozvoje komunikačních dovedností, motorických dovedností a poznávacích procesů dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině.
4.) Učení nápodobou, prostor pro volnou hru i pro experimentaci dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině.
5.) Osamostatňování, vědomí vlastní osobnosti dvouletého dítěte.
6.) Vnitřní struktura rodiny, její význam a funkce vzhledem k dítěti raného věku.
7.) Kategorizace rodin, socioekonomický status rodiny, vývojový cyklus rodiny, výchovné styly v rodině.
8.) Poradenství pro rodiny, aktuální problémy rodin, vliv struktury rodiny na socializaci dítěte, dvoukariérové manželství.
9.) Podpora rodin s dětmi raného věku, současné trendy, přednosti a úskalí.
10.) Opatření na podporu rodin s dětmi raného věku, rodinná politika EU, slaďování rodinného a pracovního života rodin s malými dětmi (finanční a legislativní podpora).
11.) Přehled současné nabídky péče v zařízeních pro děti mladší tří let financovaných z veřejných i soukromých zdrojů (firemní mateřské školy, herní skupiny, jesle, mateřská centra, dětská centra atd.) a legislativní zajištění institucionální péče o děti v raném věku.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2020)
DYTTRICHOVÁ J., PAPOUŠEK K, PAUL K. a kol. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, 2004. ISBN80-247-0399-8.
HAŠKOVÁ, H., SAXONBERG,S., MUDRÁK, J. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: SLON 2013. ISBN 978-80-7419-114-5.
MATĚJČEK Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON 1997. ISBN 80-86429-19-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. Výchova dítěte do 3let – institucionální péče. In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2011. ISSN 1802-4130
ŘÍČAN, P. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.