SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
An Evaluation System for the Society and Rights of a Child - OPN03N105A
Title: Hodnotový systém společnosti a práva dítěte
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Účelem předmětu je prohloubit znalosti o dětství a hodnotách s ním spojených - obrazy dětství v současné společnosti a v průřezu historických období, ohroženost dětství. V této souvislosti chápat obsah a smysl etiky učitelské profese v práci s dětmi v předškolním období. Rozumět významu práv dítěte a jejich vlivu na etiku učitelské profese. Přemýšlet o hodnotové výchově v práci s dětmi v předškolních zařízeních, na příkladě konkrétní činnosti provést její analýzu. Témata: 1.) Hodnota a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah. 2.) Hodnotové zázemí společného vzdělávání a výchovy. 3.) Proměny pojetí dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů. 4.) Symbolický význam dětství a jeho reálné dopady. 5.) Práva dítěte, ohrožené dětství. 6.) Úmluva o právech dítěte – význam, implementace. 7.) Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti – respekt k potřebám dítěte. 8.) Etický kodex učitele. 9.) Hodnotová výchova dětí v předškolních zařízeních – plánování, metody. 10.) Příprava činnosti pro děti s cíleným hodnotovým obsahem, její analýza a zpětná vazba při společném sdílení.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7290-468-6.

HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha:  Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7290-640-6.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova.  Prešov, ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3.

LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. ISBN: 80-86473-52-X.

OPRAVILOVÁ, E. Smysl a proměny dětstvíPředškolní pedagogika I. Liberec: TUL, 2002.

PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 253 s. ISBN 978-80-7290-387-0.

PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024626369.

Úmluva o právech dítěte. Oficiální el. verze.

TOMKOVÁ, A., & HEJLOVÁ, H. Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum. Slavonic Pedagogic Studies Journal. 2018, Vol. 7, no.2, p. 247-268. eISSN 1339-9055. ISSN 1339-8660. El.verze:http://www.pegasjournal.eu/isme-n2-vol.7-2018.html.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: 

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8840

(heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html