SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic Approaches to Social Science Education - OPN03N104A
Title: Didaktické přístupy k společenskovědnímu vzdělávání
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (25.01.2020)
Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi a dovednostmi, jak rozvíjet u dětí předškolního věku historické myšlení, schopnost vnímat své okolí, kulturní specifika a odlišnosti. Předmět usiluje o rozvoj dosavadních znalostí studentů z oblasti strategií a metod efektivních pro společenskovědní vzdělávání předškolních dětí (porovnávání a jednoduchá analýza artefaktů, rozhovor s rodinným příslušníkem, pozorování chování lidí). Témata: 1.) Vývojová specifika dítěte předškolního věku vzhledem k cílům společenskovědního vzdělávání 2.) Obsah historického vzdělávání v předškolním období 3.) Rozvoj historického myšlení 4.) Strategie, přístupy a metody společenskovědního vzdělávání pro předškolní období 5.) Pozorování chování lidí a referování o výsledcích pozorování 6.) Kulturní univerzálie a jejich zkoumání
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (26.01.2020)

Brophy, J., & Alleman, J. (2006). Children‘s thinking about cultural universals. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 08-058-4894-0.

Brophy, J., Alleman, J., & Halvorsen, A. L. (2013). Powerful social studies for elementary students. Belmont: Wadsworth Cengage Learning. ISBN 11-118-3806-2.

Klusák, M. (2001). Poznávání sociálního prostředí. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.). Předškolní a primární pedagogika (s.363–400). Praha: Portál. ISBN 80-717-8585-7

Seixas, P. Morton, T. (2013). The Big Six: Historical Thinking Concepts. Nelson Education, Toronto. ISBN: 97-801-7654-1545 

Reed, E.W. (1993). Helping your child learn history. U.S. department of Education.

Stará, J. (2017). Od fikce k realitě. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 309–323). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8758-3

Šmelová, E., Prášilová, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1302-4

Learning resources - Czech
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html