SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic Application of Music Education in Pre-school Education - OPN03H202A
Title: Didaktické aplikace HV v předškol.vzdělávání
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (27.01.2020)
Předmět teoreticky a prakticky navazuje na didaktický obsah ve studiu UMŠ a rozšiřuje ho v hudebně psychologickém, sociologickém a pedagogickém kontextu. Rovněž se zabývá aktuální problematikou hudebního vzdělávání v českém a mezinárodním kontextu. Témata: 1.) Aktuální problematika hudební výchovy v předškolním věku z hudebně pedagogického a psychologického hlediska. 2.) Předškolní hudební pedagogika v kontextu evropského vzdělávání a výchovy. 3.) Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova v rámci rozvoje tvořivosti (instrukce k vytvoření seminární práce s náměte hudební pohádky). 4.) Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím pěveckých činností v teorii a praxi. 5.) Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím instrumentálních činností v teorii a praxi. 6.) Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím hudebně pohybových činností v teorii a praxi. 7.) Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím hudebně poslechových činností í v teorii a praxi. 8.) Náprava nezpěvnosti prostřednictvím posilových aferentací z nehudebních oblastí a význam představivosti v teorii a praxi. 9.) Náprava řečových nedostatků prostřednictvím hudebních aktivit v teorii a praxi. 10.) Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole v oblasti hry na klavír (doporučení vhodných hudebnin). 11.) Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole v oblasti hry na zobcovou sopránovou flétnu (doporučení vhodných hudebnin). 12.) Studentské prezentace hudební pohádky jako integrativního a kreativního projektu pro děti v předškolním věku.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.01.2020)

EBEN, Petr, Ilja HURNÍK, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER, Jan DOSTAL a Vladimír POŠ. Česká Orffova škola. 1, Začátky. Praha: Supraphon, 1969.

HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč: o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-126-3.

KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.

KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.

SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Tereza STAŇKOVÁ. Lidové písničky a hry s nimi 2. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1368-0.

VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb: hudebně pohybová výchova. [2. vyd.]. Praha: Editio Supraphon, 1987. Comenium musicum.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8847 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html