SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic Approaches to Science Education - OPN03B207A
Title: Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11670
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Obsahem předmětu je seznámení s Vlivem pedagogických teorií (vývojové teorie, teorie inteligence, teorie učení) na oborovou didaktiku, zohledněním specifik daných oborem a věkem. Studenti si osvojí didaktické zásady, didaktické prostředky a kritéria podle kterých je vybírat. Seznámí se s vhodnými metodami, především pozorováním, narativní metodou, pokusem, názorem, exkurzí, dobrou otázkou, vzděláváním za pomoci zvířat a přírodovědnou vycházkou. Uvědomí si vliv prostředí na vzdělávání(třetí učitel, informování vzdělávání). Dokážou hodnotit přírodovědné aktivity, např. pomocí portfolia. Propojení tématu s environmentální výchovou. Témata: 1.) Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek). 2.) Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi. 3.) Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence). 4.) Behaviorismus a metoda programovaného učení. Strukturalismus. Konstruktivismus. Konektivismus. 5.) Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita. Odcizení přírodě a "zelené" terapie. 6.) Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání. Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ. 7.) Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV. Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů. 8.) Narativní metoda. 9.) Badatelský přístup (badatelsky orientované učení). 10.) Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi. 11.) Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ. 12.) Zakládání sbírek v MŠ. AAE (třídní chovy a návštěvní programy).
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (17.02.2021)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11670

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

ALTMANN, Antonín, 1974. Úvod do didaktiky biologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

ALTMANN, Antonín, 1971. Vyučovací metody v biologii: kapitola z didaktiky biologie. 1/1. vyd. Praha: SPN.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, 2017. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-327-8.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, 2019. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Druhé, rozšířené vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-051-0.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, c2010. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-95-4.

ŘEHÁK, Bohuslav, 1971. Vycházky do přírody. 2. vyd. Ilustroval Hana STORCHOVÁ. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Knižnice všeobecného vzdělání mládeže.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8852 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020)



 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html