SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education for Preschool Education - OPN01V171C
Title: Didaktika VV pro předškolní vzdělávání
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Is interchangeable with: OKN01V171C
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)
The course summarises the main assumptions of the field’s didactics for pre-school education and presents its interdisciplinary potential and simultaneously its specific content. It assumes actual pedagogical approaches to children’s creation in early age and its significance for general development of child’s personality. It is dedicated to the study of new media and shows the significance of its use in pre-school education. It pays attention to communication about the works of visual culture and art, communication about children’s artwork, its analysis, interpretation, and possibilities of pedagogical diagnostics.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

DODDINGTON, CH., HILTON, M. (2007): Child-Centred Education. London, Sage publications.

HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, Raabe, 2012. ISBN: 978-80-87553-30-5

FULKOVÁ, M., KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In Kohnová, J. (ed.) Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, 2012. dostupné na: http://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni. Brno : Paido, 2009.

FULKOVÁ, M.: Heterofonie diskursu současné výtvarné výchovy/ Diskurs současné výtvarné výchovy jako prostor multidisciplinární komunikace. In Slavík, J. (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta, 2005, str. 285 - 303. ISBN 80-7290-199-0.

KAFKOVÁ, H. (2018). Plánování výtvarných činností. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN978-80-7603-140-1. Dostupné z: https://futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/?/impressum/
Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

seminář

V případě omezení prezenční výuky bude kurs veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams.

Odkaz: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3817c78657044c67a71ba0664f1226fe%40thread.tacv2/conversations?groupId=4f5a0920-6d98-443a-a233-f14b504684bd&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Tato platforma bude studijní skupinou využívána ke sdílení studijních dokumentů i v případě prezenční výuky.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

1. Diskurzivní pojetí výtvarné výchovy

2. Učivo výtvarné výchovy

3. Média ve výtvarné výchově

4. Zprostředkování vizuální kultury a umění dětem

5. Formativní hodnocení výtvarných činností v předškolním vzdělávání

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

Zápočet

Aktivní účast v seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů do portfolia

Vypracování a prezentace seminární práce - didaktického portfolia, které bude ilustrovat přípravu a realizaci výtvarné činnosti v kontextu konkrétního výtvarného artefaktu. Bližší struktura portfolia bude uvedena na úvodním setkání.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html