SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical and Psychological Counseling II - OPN01Q122A
Title: Pedagogicko psychologické poradenství II
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Pre-requisite : OPN01Q115A
Is interchangeable with: OKN01Q122A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)
Tento kurz přímo navazuje na předmět Pedagogicko psychologické poradenství I, který byl zaměřen teoreticky. Cílem tohoto kurzu je praktické využití poznatků z oblasti pedagogicko-psychologického poradenství v oblasti předškolního vzdělávání. Kurz poskytuje studentům informace o vzniku a vývoji pedagogicko-psychologického poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. U konkrétních speciálních vzdělávacích potřeb dětí daného věku se kurz zaměřuje na stručné informace o jejich diagnostice a vhodné intervenci v dané oblasti. Studenti jsou seznámeni s možnostmi metodické podpory a supervize ve školství. V kurzu studujícím budou nabídnuty jak teoretické, tak i empirické poznatky k praktickému nácviku. Cílem je, aby byl učitel či učitelka dobře orientován při vyhledávání poradenské pomoci.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)
Cílem je, aby byl učitel či učitelka dobře orientován při vyhledávání poradenské pomoci.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)

Výuka žádá prezenční účast v rozsahu 70%, cca 2 hodiny samostudia, přípravu na test.

Studenti studují průběžně zadávanou literaturu, zpevňují si průběžně základní pojmy z oblasti poradenství, připravují se na výuku.

V průběhu semestru studují literaturu a zdroje v rozsahu 16 hodin.

V semestru jsou zadávány dílčí úkoly, které studenti plní (cca 8 hodin).

Předmět je zakončen písemným testem z terminologie, na který se studenti připravují v rozsahu 20 hodin.

Jsou přiděleny 3 kredity, celková zátěž studenta kje 86 hodin.

Časový rámec a příslušné kreditové ohodnocení vychází z Boloňského procesu jehož hlavním cílem je vytvořit a rozvíjet Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání (European  Higher Education Area – EHEA).
http://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/bolonsky-proces-2
Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.

HAJD MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.

HAJD MOUSSOVÁ, Z. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003.

HRABAL, V ST., HRABAL, V. ML. Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: UK, 2002.

MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

Braun,R., Marková, D., Nováčková,J.(2014). Praktikum školní psychologie .Praha: Portál.

Čapek R.(2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing a.s.

Drapela,J.V.;Hrabal, VL.(1995).Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha: UK.

Dryden,W.(2008). Poradenství.  Praha: Portál.

Hadj Moussová, Z.  a kol. (2005). Pedagogicko psychologické poradenství I. Vybrané problémy.  Praha: PedF UK.

Langová,M., Heřmanová,V., Trpišovská, D., Vacínová. M. (2005). Psychologické aspekty školního poradenství.  Ústí n.L.: UJEP.

Matějček,Z. (1991). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN.

Pešová,I., Šamalík,M.(2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing a.s.

Pokorná,V.: Teorie a náprava  vývojových poruch učení a chování. Praha. Portál 2001

Valentová,L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: PedF UK.

Valentová,L. a kol. (2013). Školní poradenství II. Praha: PedF UK.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)

Výstupem je závěrečný test 5.1.2022.

Obsah testu bude vycházet z výuky a bude specifikován ke konci semestru.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)

Pedagogicko-psychologické poradenství v kontextu předškolní výchovy.

Školské poradenské zařízení a MŠ.

Diagnostika v MŠ.

Nejčastější poradenské problémy v oblasti předškolního vzdělávání - kazuistiky.

Témata průřezově mapují oblasti:

školní zralost a připravenost,

žák se specifickými vzdělávacími potřebami v inkluzivní škole,

tvorba podpůrných opatření pro: žáky se specifickými poruchami učení a chování (percepční nezralost, ADHD, ADD),

lehkým mentálním postižením,

narušenou komunikační schopností,

poruchami autistického spektra.

a pro žáky mimořádně nadané.

Budeme se věnovat též volbě vhodného výchovného stylu / rodinnému poradenství.

Studenti jsou seznámeni s možnostmi metodické podpory a supervize ve školství.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html