SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practice Teaching in a Pre-school - OPN01N169C
Title: Pedagogická praxe
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Is interchangeable with: OKN01N169C
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (18.12.2018)
Pedagogical practice is intended for students who do not work in kindergarten and have not completed a pedagogical practice in pre-school facilities in the bachelor's study. The aim is to introduce students to the pedagogical work with pre-school children. Students get acquainted with the environment, organization, staff and equipment of the kindergarten, the needs of pre-school children and the work of the teachers as well as the administrative aspect of the pedagogical work. The main activity of this pedagogical practice is observation of the pedagogical process and assistance activities. Students learn to make contact with children, observe and analyze both the work of the teacher and the activities of children. During the teaching practice, he / she performs the tasks assigned by the senior practitioner. The practical activities are held at selected faculty kindergartens: Fakultní mateřská škola Arabská 681/20, 160 00 Praha 6 Faculty of Kindergarten, Štolmiřská, Hloubětín Prague 9 Faculty of Mateřská škola, Sokolovská 182/513, 180 00 Praha 8 - Libeň The subject is exclusively full-time . Students will continue to lead the pedagogical portfolio. Students without a prior bachelor study, who have no experience with the portfolio, will base their portfolio. Students will prepare for each day a written preparation for educational work at kindergarten. Practice will follow the reflection and self-reflection of pedagogical work
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)

Základní studijní literatura

HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.

OPRAVILOVÁ E., GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál 2003, ISBN 80-7178-847-3.

SYSLOVÁ Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada Publishing a.s., 2013. SBN 978-80-247-4309-7.

SYSLOVÁ Z. Realizace autoevaluace v mateřských školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2013

ZELINKOVÁ O. Pedagogická diagnostika individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X.

 

Doporučená studijní literatura:

Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.

Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.

Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (28.10.2019)

Studenti budou zpracovávat na každý den písemnou přípravu na vzdělávací práci v mateřské škole. Po praxi bude následovat reflexe a sebereflexe pedagogické práce. Časová zátěž (3 kredity): - přímá výuka na semináři: 15 hodin - praxe doprovázená vyučujícím: 60 hodin - práce na úkolech v Moodle a příprava na výuku v rámci praxe: 10 hodin - příprava na prezentaci vlastní praxe: 5 hodin

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html