|
|
|
||
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
|
|
||
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (10.01.2020)
Cílem kurzu je pedagogický vhled do problematiky proměny role dítěte v roli žáka; připravenost instituce primárního vzdělávání na individualizaci vzdělávacích cest; smysluplnost zjišťování školní připravenosti dětí v předškolním věku. |
|
||
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (13.01.2022)
Vyčíslení studijní zátěže: Setkání : link |
|
||
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)
Základní studijní literatura HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. GREGER, D., SIMONOVÁ, J, STRAKOVÁ, J. Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: UK PedF, 2015. KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-359-8. KROPÁČKOVÁ, J. Hledání možností spolupráce mateřské školy a základní školy pro zajištění návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání.In SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. 2013, [CD ROM]. Praha, Verlag Dashofer. ISSN 1802-4130. ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, I. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: PedF, 2012. VALENTOVÁ, L. Vstup dítěte do školy z hlediska školní připravenosti. In. KOLLÁRIKOVÁ, Z.,PUPALA, P (Eds.), Předškolní a primární pedagogika.(219-232) Praha, Portál 2001.
Doporučená studijní literatura: KROPÁČKOVÁ, J. Podíl mateřské školy na posuzování školní zralosti. In Retrospektiva a perspektiva předškolního vzdělávání a příprava předškolních pedagogů, 2002., (s. 48 –58). Sborník z konference, Praha, APV. KROPÁČKOVÁ, J. Předčasný vstup dítěte do ZŠ. Verlag Dashofer 2012. ISSN 1802-4130. Konkretizované očekávané výstupy. (2012). Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/konkretizovane-ocekavane-vystupy-rvp-pv KROPÁČKOVÁ, J.. Má mateřská škola za úkol děti připravovat na školu, nebo ne? In Vstup do školy. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s. r. o. 2012. |
|
||
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (10.01.2020)
1. Vývoj odborné terminologie (školní připravenost, školní zralost, školní způsobilost, historický kontext atd.). 2. Problematika kompetencí budoucího školáka (provázanost kutikulární RVP PV, RVP ZV). 3. Pedagogická diagnostika školní připravenosti, vedení a využití dětského portfolia. 4. Spolupráce mateřské školy s dalšími institucemi (pedagogicko-psychologickou poradnou, základní školou, přípravnými třídami, speciálně pedagogickými centry atd.). 5. Naplňování vzdělávacího stupně ISCED 0 v zahraničí. 6. Výzkumy v oblasti školní připravenosti a školní zralosti, odkladů školní docházky. 7. Možnosti realizace povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání v kontextu osobnostně orientované předškolní výchovy. 8. Podpora a rozvoj pregramotností v rámci předškolního vzdělávání a ve spolupráci s rodinou 9. Vývojový mezník vstup dítěte do 1. třídy ZŠ (zápis do ZŠ, počáteční adaptace v první třídě atd.). 10. Problematika předčasného zahájení povinné školí docházky, OŠD, dodatečných OŠD. 11. Komunikace s rodiči, poradenství v oblasti školní připravenosti dítěte. 12. Aktuální problémy v oblasti návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání |