SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Environmental education I - OPN01B149B
Title: Environmentální výchova I
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8509
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPN01B150B
Is interchangeable with: OKN01B149B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (14.05.2019)
Ultimate limit. Ecological crisis. Global ecosystem and its problems. History of nature protection abroad and in the Czech Republic. Celebrities. Literature on the topic. Examples of good practice. SEV and Cobweb. Methods of work in EEA.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Cílem předmětu Environmentální výchova I je informovat o významu a potřebě environmentální výchovy (v globálních souvislostech), seznámit studenty s historií světové a české environmentální výchovy a s význačnými představiteli EV. Seznámení s literaturou zabývající se EV, příkaldy dobré praxe a nabídkou Středisek environmentální výchovy a Pavučiny. 

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (02.10.2020)

Vážené studentky, Vážení studenti!

Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu Environmentální výchovy I (EV I). Jedná se o první ze 4 kurzů, které na sebe navazují a které garantuji. Po absolvování celého bloku byste měli být odborníky na EV v předškolním vzdělávání.

O výuku se dělíme s ing. Janem Andreskou, Ph.D. (on vyučuje EV III a – ve staré akreditaci – i EV IV).

Předmět EV I je ukončen zápočtem a hodnocen 5 kredity. To odpovídá 150 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky. Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací.

Vzhledem k tomu, že nebude z důvodu pandemie možnost se osobně setkat, výuka se přesune do on-line prostředí celá. Musíte si zajistit přístup k internetu, mikrofon a kameru.

Naše komunikace se bude uskutečňovat také mailem a v kurzu v Moodle. V něm naleznete v pdf studijní materiály, odkazy na videa a také předtočené přednášky, které si budete moci pustit off-line – toto vše budu průběžně vkládat do kolonky „Distanční výuka 2020“. To, co si sami nastudujete, budeme v on-line diskutovat, navazovat na to. Jedná se o model tzv. "převrácené učebny".

Celkově dostanete 10 úkolů, které Vás nasměřují, povedou a mně umožní kontrolu Vaší domácí práce. Tyto úkoly je třeba odevzdávat v průběhu semestru k určeným datům, abych měla možnost jejich hromadné kontroly a následně na základě toho, co se z nich dozvím, upravit obsah další výuky.  Všechny Vaše práce přečtu, okomentuji a oboduji (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Všichni budou mít možnost si dílčí úkoly 1x opravit a bodové hodnocení, které se bude započítávat do výsledné známky, si vylepšit. 

Pozor tento kurz je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné (prezenční x kombinované) místo prosím.

Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních - doloženo lékařem). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před posledním setkáním. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.

Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.

Na on-line setkáních nebudu psát docházku. Ráda bych Vás samozřejmě viděla a dílčí témata s Vámi rozebrala do hloubky, zodpověděla na vaše otázky, vyjádřila se k vašim pracím, atd., ale účast není povinná.

Ti, kteří získají za průběžné práce průměr 70 a více, dostanou zápočet. Ve zkouškovém období budu vypisovat termíny pro ty, kteří dostanou méně než 70 procent.

Data:

6. 10. 2020 umístím do moodle úkoly

Plnění úkolů 1 a 2 do 14. 10. 2020

Plnění úkolů 3, 4, 5, 6, 7 do 29. 11. 2020  

Plnění úkolů 8 a 9 do 15.12.2020

Plnění úkolu 10 do 30. 12. 2020

On-line setkání 14. 10. 2020 od 9.30h do 11h a od 12h do13.30 h

On-line setkání 19. 1. 2021 od 9.30h do 12h a od 13 do 15h

Vzhledem k nízkému počtu zapsaných studentů jsem se rozhodla, že on-line setkání budou pro kombinovanou i prezenční formu studia zároveň, abyste se mohli vzájemně obohatit v diskusi. Pokud je nějaká (z 5 studentek) zapsaných na předmět v rámci prezenčního studia, která nemůže ve zvoleném čase a chtěla by se mnou konzultovat: prosím ozvěte se mi – domluvíme se na konzultaci individuálně.  

Snad je vše jasné. Pokud ne, napište. Můžete využít mých konzultačních hodin, které budu realizovat také distančně.

Zdraví Kateřina Jančaříková

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Povinná:

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Doporučená:

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K. Kapuciánová, M. Činnosti venku a v přírodě. Praha : Raabe, 2013. 1. vyd. 141 str. ISBN978-80-7496-071-0.

Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

Výuka bude probíhat systémem "obrácená učebna". 

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

 

Předmět je ukončen zápočtem a hodnocen 5 kredity. To odpovídá 180 h studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky. Na prvním bloku budou studentky / studenti  mimo jiné také informovány/i o pravidlech nepřímé výuky a o systému plnění, odevzdávání a hodnocení úkolů. Stručně, že všechny úkoly budou zadávány a odevzdávány v Moodle I - Environmentální výchova I viz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8509

Tyto úkoly, kterých bude celkově 10, je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 10ti určeným datům, aby měla vyučující možnost kontroly. Vyučující bude dílčí úkoly číst a komentovat a bodovat (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Studenti budou mít možnost si opravit dílčí úkoly dle komentářů vyučujícího a zlepšit si konečné bodové hodnocení. Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před posledním rozvrhovaným setkáním. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.

Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.

Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.  

V případě, že nebude z důvodu pandemie možnost se osobně setkat, výuka se přesune do on-line prostředí. Student si musí zajistit přístup k internetu, mikrofon a kameru.  

 

Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

Mez únosnosti globálního ekosystému. Proč je v současné době potřeba EV? Legislativní ustanovení. Historie světové ochrany životního prostředí. Historie české školy environmentální výchovy. Významní představitelé české i světové environmentální výchovy. Střediska environmentální výchovy. Pavučina. Mrkvička. Literatura zabývající se teoreticky i prakticky environmentální výchovou. Metodiy práce. didaktické přístuopy.

Entry requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

Pro úspěšné absolvování předmětu je nezbytný přístup na počítač s internetovým připojením, mikrofonem a kamerou.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

 

Předmět je ukončen zápočtem a hodnocen 5 kredity. To odpovídá 180 h studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky. Na prvním bloku budou studentky / studenti  mimo jiné také informovány/i o pravidlech nepřímé výuky a o systému plnění, odevzdávání a hodnocení úkolů. Stručně, že všechny úkoly budou zadávány a odevzdávány v Moodle I - Environmentální výchova I viz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8509

Tyto úkoly, kterých bude celkově 10, je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 10ti určeným datům, aby měla vyučující možnost kontroly. Vyučující bude dílčí úkoly číst a komentovat a bodovat (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Studenti budou mít možnost si opravit dílčí úkoly dle komentářů vyučujícího a zlepšit si konečné bodové hodnocení. Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před posledním rozvrhovaným setkáním. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.

Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.

Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.  

V případě, že nebude z důvodu pandemie možnost se osobně setkat, výuka se přesune do on-line prostředí. Student si musí zajistit přístup k internetu, mikrofon a kameru.  

 

Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html